کاربرد فناوری‌های جدید در ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموزان مدارس
کد مقاله : 1230-6MEDUCT
نویسندگان
سیدصادق نبوی *1، سیدحسین آقامیر2، مهدی مرادی مشکول2
1عضو هیات علمی
2دانشجوی کارشناسی
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف شناسایی فناوری های جدید و کاربرد آنها در ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموزان مدارس انجام شد. روش پژوهش مورد استفاده کتابخانه‌ای و تحلیل اسنادی بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه اسناد و مدارک علمی در زمینه ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس بوده که از بین آنها تعدادی مقاله، کتاب، پایان‌نامه و آیین‌نامه‌های مصوب در زمینه خدمات راهنمایی و مشاوره به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. با استفاده از روش تحلیل اسنادی یافته‌های پژوهش تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که در مقوله کاربرد فناوری‌های جدید در ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموزان مدارس، مؤلفه‌های راهنمایی و مشاوره تحصیلی، راهنمایی و مشاوره شغلی، و راهنمایی و مشاوره سازشی شناسایی شدند. همچنین دو مقوله اصلی مزایا و معایب فناوری‌های جدید در ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره‌ به دانش‌آموزان با مؤلفه‌های دسترسی آسان و گسترده، شخصی‌سازی خدمات، کاهش هزینه‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌های زیاد، مدیریت زمان، حریم خصوصی کاربران برنامه، عدم آشنایی برخی مشاوران با فناوری‌های جدید، کمبود تجهیزات فناوری، کمبود داده‌های باکیفیت، عدم وجود سازوکارهای قانونی مرتبط، مورد شناسایی قرار گرفتند. پیشنهاد می‌شود وزارت آموزش و پرورش از طریق برگزاری دوره‌های ضمن خدمت، مشاوران مدارس را نسبت به ابزارهای جدید فناوری و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی مورد استفاده در حوزه راهنمایی و مشاوره دانش‌آموزان آشنا نموده تا بتوانند از آن‌ها به عنوان مکمل کار خود در ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموزان استفاده کنند.
کلیدواژه ها
فناوری، خدمات راهنمایی و مشاوره، دانش‌آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر