مطالعه پدیدارشناسی دست‌یابی به شایستگی‌های حرفه‌ای مشاوره‌ای در فرایند کارورزی
کد مقاله : 1229-6MEDUCT
نویسندگان
پارسا اکبرزاده *1، امید مرادی2
1دانشجومعلم
2دانشجو معلم
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف مطالعه شایستگی‌های حرفه‌ای مشاوره کسب شده در فرایند کارورزی صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته تا اشباع داده‌ها با ۱۰ نفر از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان گیلان در سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۳ صورت گرفت که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند، برای تحلیل داده ها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. یافته های این پژوهش در ۱۲۳ کد باز، ۱۱ کد محوری و ۴ کد گزینشی (مضمون) استخراج شدند و نتایج نشان داده است که شایستگی‌های مشاوره‌ای در هنگام کارورزی با دو مضمون کلی «مهارت‌های فردی» و «مهارت‌های میان فردی» در ارتباط است و مضامینی همانند «تجارب زیسته مشاوره‌ای» و «تسهیل‌گری آموزشی» بر کسب این شایستگی‌ها در هنگام کارورزی تاثیر می‌گذارد. شایستگی‌های فردی و میان فردی یک دانشجوی کارورز با کسب تجربه از دانشگاه و محیط آموزشی و برخورداری از عوامل تسهیل‌گر آموزشی، ارتقا می‌یابد. در این پژوهش، اهمیت کارورزی به عنوان یک عامل مهم در تربیت معلمان و مشاوران در نظام آموزشی کشور بررسی شد. وجود مشاوران کارآمد و شایسته در مدارس، به عنوان یکی از ارکان مهم نظام آموزشی، تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت خدمات آموزشی و پیشرفت دانش‌آموزان دارد.
کلیدواژه ها
کارورزی، شایستگی‌های مشاوره‌ای، راهنمایی و مشاوره، دانشجومعلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی