بررسی رابطه بین دلبستگی به والدین و همسالان با نگرش‌های ناکارآمد دانش آموزان
کد مقاله : 1224-6MEDUCT
نویسندگان
رحیم شبانی *1، ام‌کلثوم بیرام زاده نقده2
1استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
چکیده مقاله
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین دلبستگی به والدین و همسالان با نگرش‌های ناکارآمد در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر ارومیه تشکیل داده‌اند. نمونه آماری مطالعه شامل 400 نفر از دانش آموزان بوده که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های نگرش‌های ناکارآمد و دلبستگی به والدین و همسالان و برای تجزیه‌وتحلیل داده از آزمون آماری ضریب همبستگی استفاده شد. با توجه به یافته ها، رابطه دلبستگی به پدر، دلبستگی به مادر و دلبستگی به همسالان با کمال گرایی خودمحور، منفی و در سطح 01/0 معنی دار می باشد. رابطه دلبستگی به پدر، دلبستگی به مادر و دلبستگی به همسالان با تایید طلبی منفی و در سطح 01/0 معنی دار می باشد. نتیجه اینکه توجه به کیفیت دلبستگی نوجوانان به‌منظور پیشگیری از نگرش‌های ناکارآمد آنان حائز اهمیت است.
کلیدواژه ها
دلبستگی به والدین و همسالان، نگرش‌های ناکارآمد، دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی