مروری برتفاوت شیوه های فرزند پروری در مناطق شهری و روستایی و نقش مدارس در آموزش خانواده ها
کد مقاله : 1218-6MEDUCT
نویسندگان
پری موسی پور میاندهی *1، سید احمد حسینی خلخالی2
1استادیار ،گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق889-14665 تهران،ایران،
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ،دانشگاه شهید بهشتی، تهران،
چکیده مقاله
خانواده به عنوان نخستین و مهمترین محیط اجتماعی نقش اساسی در رشد و تربیت کودکان ایفا می کند. شیوه های فرزندپروری که والدین در تعامل با فرزندان خود به کار می برند تأثیر عمیقی بر شکل گیری شخصیت و رفتار آنان دارد. هدف این مقاله مروری بر تفاوتهای شیوه های فرزندپروری در جوامع شهری و روستایی و نقش مدارس در آموزش خانواه ها می باشد. روش تحقیق مروری از نوع سنتی ، بر اساس اهداف توسعه ای است یافته های تحقیق نشان داده است ،چهار سبک فرزندپروری شامل مقتدرانه، مستبدانه، سهل گیرانه و بی اعتنا وجود دارد که هر یک ویژگیها و تأثیرات خاص خود را بر رشد کودکان دارند تفاوت های فرهنگی و اجتماعی در جوامع شهری و روستایی بر روی شیوه های فرزندپروری تاثیرگذار است. جوامع شهری به دلیل تاثیرات جهانی شدن و فرهنگ فردگرایی تمایل به پیروی از الگوهای مدرن دارند، در حالی که جوامع روستایی بیشتر به فرهنگهای سنتی و جمع گرایانه پایبند هستند مدارس به عنوان نهادهای آموزشی و اجتماعی میتوانند با برگزاری کارگاهها و برنامه های آموزشی والدین را در بهبود روش های تربیتی یاری دهند همچنین چالشها و فرصتهای موجود برای بهبود فرزندپروری و ارتقاء کیفیت زندگی خانوادگی در هر دو نوع محیط است و در نهایت آموزش خانواده به عنوان یک ابزار کلیدی برای پیشگیری از ناهنجاریهای رفتاری و شکوفایی استعدادهای کودکان مورد تاکید قرار می گیرد.
کلیدواژه ها
تفاوت شیوه های فرزند پروری ، مناطق شهری ، مناطق روستایی ، نقش مدارس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر