اثربخشی بازخوردتوصیفی در ارزشیابی تکوینی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجو معلمان
کد مقاله : 1215-6MEDUCT
نویسندگان
شیریندخت حبیب زاده *1، سمانه سادات موسویان2
1استادیار گروه علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان
2استادیار گروه علوم تربیتی . دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
خودکارآمدی تحصیلی نقش بسزایی در کسب شایستگی‌های حرفه ای مشاوره‌ای دارد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازمورد توصیفی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان گیلان بود. در این پژوهش از طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین جهت از جامعه آماری دانشجویان پسر مشغول به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان رشت در سال 1401، 30 دانشجو انتخاب و با روش نمونه گیری تصادفی ساده در دو گروه گمارش شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی میجلی و همکاران (2000) بود. برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون تحلیل کواریانس یک راهه (و نرم افزارSPSS-26 استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که استفاده از بازخورد توصیفی ار نوع همتاسنجی در فرآیند سنجش تکوینی بر خودکارآمدی تحصیلی آنان تأثیر معنی‌داری بر جای می-گذارد (01/0P<). در نتیجه استفاده از بازخورد توصیفی می تواند دانشجو معلمان را در امر تدریس و مشاوره به عنوان معلم خودکارآمد تغییر داده و متعاقبا بر یادگیری دانش آموزان تاثیر گذار می‌شود.
کلیدواژه ها
بازخورد توصیفی، همتا سنجی، خودکترآمدی تحصیلی، سنجش تکوینی، همتاسنجی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی