مهارت‌آموزی در قالب رویکرد نوین STEM: رشد مهارت‌های فرایندی در کلاس علوم تجربیِ پایه اول ابتدایی
کد مقاله : 1213-6MEDUCT
نویسندگان
الهه کشاورز *1، مینا دارابی2
1گروه آموزشی شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
2آموزگار دبستان، رشت، وزارت آموزش و پرورش، ایران
چکیده مقاله
آموختن علوم تجربی به کودکان کمک می‌کند تا روش‌های خود را برای شناخت جهان پیرامون بهبود بخشند. معلمان در کلاس درس، هم تصمیم گیرنده درباره فرایند یادگیری و هم راهنمای یادگیری دانش‌آموزان هستند. از طریق طراحی و اجرای فعالیت‌های تدریس فعال، کودکان به طور مستقیم با مسائل واقعی روبرو شده و مهارت‌هایی فرایندی خود را تقویت می‌نمایند. این مطالعه به بررسی رویکرد نوین استم در آموزش علوم تجربی با هدف رشد مهارت‌های فرایندی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی می‌پردازد. با توجه به کمبود مطالعاتی در حوزه آموزش استم در ایران، مطالعه حاضر با مرور پژوهش‌های بین‌المللی انجام شده و استفاده از اسناد مرتبط، مراحل اجراییِ رویکردِ مسئله محور استم را در 6 گام معرفی نموده است. این مطالعه کیفی پس از معرفی الگوی اجرایی فرایند استم، به پیاده‌سازی آن برای موضوع آشنایی با حواس در کتاب علوم تجربیِ پایه اول از مقطع ابتدایی پرداخته است. به نظر می‌آید رویکرد استم موجب ارتقای تعامل کودکان با محتوای درسی و رشد مهارت‌های آنان در بعد مشاهده علمی ‌شود.
کلیدواژه ها
رویکرد استم (STEM)، آموزش علوم ابتدایی، مهارت‌ فرایندی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی