تاثیر آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی بر خودشکوفایی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره‌ی اوّل متوسطه
کد مقاله : 1211-6MEDUCT
نویسندگان
فاطمه حضوری *1، نسیم محمدی2
1دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان گیلان
2دکتری تخصصی مشاوره
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی بر خودشکوفایی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره‌ی اوّل متوسطه انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دوره اوّل متوسطه شهر رشت در سال تحصیلی 1402-1403 بودند که از میان آنها با روش نمونه‌گیری دردسترس 30 نفر انتخاب شده و در دو گروه 15 نفره (آزمایش و گواه) جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های خودشکوفایی تحصیلی اسچرینر و همکاران (2009)، استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS.24 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی منجر به افزایش خودشکوفایی تحصیلی در دانش‌آموزان دختر دوره‌ی اوّل متوسطه شود (01/0>p). باتوجه به نتایج مطالعه حاضر، آموزش مهارت مثبت اندیشی می‌تواند به عنوان یک برنامه پیشگیرانه برای دانش‌آموزانی که در زمینه تحصیلی و هیجانی دچار مشکل و نقص هستند یا در قالب یک برنامه مداخله‌ای برای کاهش آسیب در کودکان و نوجوانان، به ویژه توسط درمانگران و مشاوران مدنظر قرار گیرد.
کلیدواژه ها
مهارت‌های مثبت‌اندیشی، خودشکوفایی تحصیلی، دانش‌آموزان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر