تحلیل برنامه درسی راهنمایی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان بر اساس تجربه زیسته دانشجویان و اساتید با رویکرد پدیدار شناسی |
کد مقاله : 1206-6MEDUCT |
نویسندگان |
عزت الله ملک پور افشار *1، رقیه بامری2 1گروه اموزش روانشناسی و مشاوره ،دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665تهران ،ایران 2دانشجوی دانشگاه فرهنگیان کرمان پردیس شهید باهنر |
چکیده مقاله |
این پژوهش به تحلیل برنامه درسی رشته راهنمایی و مشاوره در دانشگاه فرهنگیان پرداخته است تا میزان انطباق آن با نیاز های حرفه ای دانشجویان و اهداف تربیت معلم بررسی شود. هدف اصلی ،ارزیابی کیفیت، تناسب محتوایی و قابلیت های عملیاتی این برنامه درسی در تقویت توانمندی های دانشجویان برای ورود به عرصه تدریس و مشاوره است. این مطالعه به روش توصیفی_تحلیلی انجام شد و دادهها از طریق بررسی مستندات برنامه درسی،مصاحبه با اساتید و دانشجویان، و تحلیل محتوای کیفی گردآوری شد.یافته ها نشان داد که برنامه درسی در برخی موارد فاقد تعادل میان مباحث نظری و مهارت های علمی است و نیازمند بازنگری در زمینه تنوع و کاربردب بودن دروس است. نتایج پژوهش حاکی از ضرورت تقویت آموزش مهارت های عملی، بازنگری در نحوه ارزیابی عملکرد دانشجویان و هماهنگی بیشتر میان اهداف برنامه درسی و انتظارات حرفهای جامعه است. پیشنهاد میشود با تلفیق نظریات آموزشی مدرن و نیاز های بومی، برنامه ای کارآمدتر تدوین شود که توانایی تربیت متخصصان ماهر در حوزه راهنمایی و مشاوره را داشته باشد. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی، راهنمایی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تحلیل محتوا، تربیت معلم |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |