بهبود سلامت روان دانش آموزان با استفاده از هنردرمانی
کد مقاله : 1205-6MEDUCT
نویسندگان
الهام فیض *1، علی اکبر دولتی2، بتول غلامی3، فاطمه صادقی4
1دکتری شیمی آلی، مهارت آموز ماده 28 دانشگاه فرهنگیان، سمنان
2عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس الزهرا (س) سمنان
3کارشناس مهندسی کامپیوتر سخت‌افزار، مهارت آموز ماده 28، دانشگاه فرهنگیان، سمنان
4کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات، مهارت آموز ماده 28، دانشگاه فرهنگیان، سمنان
چکیده مقاله
هنردرمانی به‌عنوان روشی خلاقانه برای بهبود سلامت روان دانش‌آموزان در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. هدف پژوهش شناسایی راهکارهایی برای کاهش اضطراب، تقویت عزت‌نفس و بیان احساسات دانش‌آموزان بود. این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با ۱۵ معلم، ۵ روانشناس و ۱۵ دانش‌آموز در بخش ایوانکی استان سمنان انجام شد. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند و تحلیل داده‌ها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. میانگین سلامت روان قبل از هنردرمانی ۵۵.۰۷ و پس‌ازآن به ۷۹.۶ افزایش یافت که نشان‌دهنده بهبود ۲۴ امتیازی بود. راهکارهای پیشنهادی شامل جلسات هنری گروهی مانند نقاشی، موسیقی‌درمانی و کاردستی بودند که به‌صورت هفتگی اجرا شدند. این فعالیت‌ها فضای مناسبی برای بیان احساسات، تقویت روابط اجتماعی و کاهش استرس فراهم کردند. همچنین، دانش‌آموزان احساس توانمندی بیشتری در تعاملات گروهی نشان دادند و فضای کلاس‌ها شاداب‌تر و تعاملات مثبت‌تر شد. معلمان نیز اثربخشی این روش‌ها را تأیید کردند و بر تداوم استفاده از آن‌ها تأکید نمودند. نتایج نشان داد هنردرمانی تأثیر مثبتی بر سلامت روان دانش‌آموزان دارد و می‌تواند به‌عنوان یک روش مکمل در محیط‌های آموزشی به کار رود. این یافته‌ها با پژوهش‌های قبلی همخوانی دارد و اهمیت فعالیت‌های خلاقانه را در بهبود روانی و اجتماعی دانش‌آموزان برجسته می‌سازد.
کلیدواژه ها
سلامت روان، هنردرمانی، دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر