تبیین سازگاری تحصیلی بر اساس ابعاد اخلاقی و معنوی هویت در دانشجو معلمان
کد مقاله : 1199-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
معراج درخشان *1، الهام فارسیمدان2
1گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران.
2دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، شهرکرد، ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی پیشایندهای اخلاقی و معنوی سازگاری تحصیلی بود. شرکت‌کنندگان پژوهش 230 نفر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بوشهر بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‎ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش، پرسشنامه‌ی اهمیت هویت اخلاقی برای خود آکینو و رید (2002)، مقیاس هویت معنوی راه پیما (1392) و مقیاس سازگاری تحصیلی بیکر و سیریاک (1984) بود و نتایج نشان دهنده روایی مقیاس‏ها با تحلیل عامل تاییدی و پایایی با ضریب آلفای کرانباخ قابل قبول بود. به منظور بررسی مدل پژوهش از معادلات ساختاری با نرم افزار AMOS استفاده شد. یافته‌ها نشان داد بین تمامی متغیرهای پژوهش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین هویت اخلاقی دارای اثر مثبت و معنادار (01/0>P) و هویت معنوی نیز دارای اثر مثبت و معنادار (01/0>P) بر سازگاری تحصیلی بودند. در مجموع، یافته‎های پژوهش بیانگر نکات متعددی در رابطه با پیشایندهای اخلاقی و معنوی سازگاری تحصیلی بود که می توان گفت سازگاری تحصیلی به شکل مطلوبی از ابعاد اخلاقی و معنوی هویت متاثر است.
کلیدواژه ها
هویت اخلاقی، هویت معنوی، سازگاری تحصیلی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی