تاثیر یادگیری هنر ماندالا بر دانشجومعلمان رشتهی الهیات |
کد مقاله : 1184-6MEDUCT |
نویسندگان |
وحید باصری *1، زهره برهانی کاخکی2، مجتبی اعتمادی نیا3 1استادیار گروه معارف و الهیات دانشگاه فرهنگیان 2استادیار گروه آموزشی تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان 3استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
این پژوهش به بررسی تأثیر رسم ماندالا بر دانشجومعلمان دختر رشته الهیات پرداخته است. بر اساس تجربههای زیسته در دانشگاه فرهنگیان، دانشجومعلمان الهیات با نگرانی درباره عدم مهارتهای کافی در مواجهه با چالشهای کلاسی روبهرو هستند. در این تحقیق این سوال محور قرار گرفتهاست که فراگیری و رسم ماندالا چه تاثیری میتواند بر بهبودبخشی روانی دانشجویان داشتهباشد. در این تحقیق از روش تحیل محتوای کیفی جهتدار یا قیاسی استفاده شدهاست. این روش بر اساس نظریههای شییه و شانون، روشی مناسب برای کاوش موضوعاتی است که تحقیقات قبلی پیرامون آنها گسترده بوده یا نیازمند تحقیقات بیشتر هستند. فرضیه موجود اذعان میکند، هنر و از جمله ماندالا میتواند اثرات بهبودبخشی داشتهباشد. برای آزمون این فرضیه، پرسشنامهای باز، شامل چهار سوال طراحی و در اختیار ۳۸ دانشجومعلم الهیات قرار گرفت. پس از تحلیل دادهها ۶۹ کد شناسایی شد که در ۶ مقوله طبقه بندی شدند. مقولهها عمدتاً به مفاهیم «افزایش اعتماد به نفس» و «کاهش نگرانی و اضطراب» مربوط میشوند. این مقولهها با نظریههای جاری، به ویژه آثار یونگ، که بر جنبههای بهبودبخش هنر ماندالا تأکید دارد، مقایسه شدند. یافتهها نشان میدهد که رسم ماندالا میتواند با ایجاد تمرکز ذهنی، احساس خوشایند و خلاقیت و آرامش، به کاهش نگرانی و افزایش اعتماد به نفس دانشجومعلمان کمک کند و به توانمندی آنها منجر شود. با این حال، تفاوت در تجارب افراد نیز نشان داد، نیازست در بهبودبخشی روانی ویژگیهای مربوط هر شخص هم مورد تامل قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
ماندالا، بهبودبخشی، اعتماد به نفس، اضطراب، دانشجومعلمانِ الهیات |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |