بررسی ارتباط ابعاد شخصیت با عملکردتحصیلی دانشآموزان به میانجیگری سبکهای-یادگیری |
کد مقاله : 1178-6MEDUCT |
نویسندگان |
سید امید ستوده ناورودی *، متینا باقری آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای سبکهای یادگیری در رابطه بین ابعاد شخصیتی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان انجام شد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر آستانه اشرفیه به تعداد 1211 نفر بود که از این میان 291 نفر بر اساس روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ابعاد شخصیت کاستا و مککری(1992)، عملکرد تحصیلی فام و تیلور(1999) و سبکهای یادگیری تاولر و دیپبوی(2003) استفاده شد. تحلیل دادهها به روش آماری مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS-22 و AMOS18 انجام شد. نتایج نشان داد ابعاد شخصیت تأثیر غیرمستقیم و به واسطهی سبکهای یادگیری بر عملکرد تحصیلی دارد. علاوه بر این ابعاد شخصیت و سبکهای یادگیری هر کدام بهطور جداگانه رابطه مثبت و معنیداری با عملکرد تحصیلی دارند(05/0 P<). با توجه به نتایج بهدست آمده، هرچه جایگاه ابعاد شخصیت در بین یادگیرندگان بالاتر باشد، قادر خواهند بود برنامهریزی دقیقتری داشته باشند و اهداف ویژه را تشخیص دهند و از فعالیتهای یادگیری و پیشرفت عملکرد تحصیلیشان آگاه باشند و نقاط قوت و ضعف خود را تشخیص دهند. در نهایت میتوان گفت که شخصیت، تجارب یادگیری و اجبارها و محدودیتهای موقعیتی می-توانند بر یادگیری تأثیر بگذارند و باعث افزایش یا کاهش عملکرد تحصیلی بشوند. برای افزایش عملکرد تحصیلی و پیشگیری از افت تحصیلی باید به سهم عوامل ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری دانش-آموزان اهتمام ویژهای داشت. |
کلیدواژه ها |
ابعاد شخصیت؛ سبکهای یادگیری؛ عملکرد تحصیلی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |