اثربخشی نقاشی درمانی بر هوش هیجانی و کمرویی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی ناحیه یک شهر یزد
کد مقاله : 1177-6MEDUCT
نویسندگان
محمدابراهیم قادری مقدم *1، هادی کریمی عقدا1، مهری مظفری سانیجی2
1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2کارشناسی علوم تربیتی
چکیده مقاله
هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان اثربخشی نقاشی درمانی بر هوش هیجانی و کمرویی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه یک شهر یزد بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون به همراه گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی ناحیه یک شهر یزد بود. با توجه به هدف پژوهش نمونه به شکل هدفمند از دانش آموزان پایه ششم مدارس ابتدایی ناحیه یک شهر یزد انتخاب شد و 30 نفر به صورت گمارش تصادفی، در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری از پرسشنامه هوش هیجانی ـ فرم کودکان توسط ماورولی و همکاران (2008) و پرسشنامه کمرویی چک و باس در سال (1983) استفاده شد. در سطح استنباطی از تحلیل کوواریانس چند متغیره و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد نقاشی درمانی بر هوش هیجانی و کمرویی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی اثربخش است.
کلیدواژه ها
نقاشی درمانی، هوش هیجانی، کمرویی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی