بررسی محتوایی کتاب فارسی و مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس شاخص های علاقه اجتماعی آدلر
کد مقاله : 1172-6MEDUCT
نویسندگان
مریم رضائی *1، ناصر پورحبیبی زرندی2
1دانشگاه آزاد
2گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
شاخص های علاقه اجتماعی بر گرفته از تئوری روانشناسی فردی آدلر و بررسی متئن تخصصی شامل شفقت و خوشرویی در برخورد با دیگران، همدلی و همکاری با دیگران و مشارکت در خیر عمومی به دست آمد که به بررسی و تحلیل این شاخص ها در کتاب فارسی و مطالعات اجتماعی پرداخته شده است. روش: روش پژوهش از نوع کیفی و به روش تحلیل محتوا می باشد و واحد تحلیل صفحات کتاب های فارسی بخوانیم، بنویسیم و مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی اعم از متن، پرسش، تمرین و تصاویر می باشد. از بین کتاب های دوره ابتدایی کتاب های فارسی بخوانیم و بنویسیم و مطالعات اجتماعی پایه پنجم و ششم ابتدایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافته ها نشان داد 51 صفحه به شفقت و خوشرویی در برخورد با دیگران، 17 صفحه به همدلی و همکاری با دیگران و 14 صفحه به مشارکت در خیر عمومی توجه شده است. همچنین از مجموع صفحات کتاب مطالعات اجتماعی نیز 13 صفحه به شفقت و خوشرویی در برخورد با دیگران، 18 صفحه به همدلی و همکاری با دیگران و 21 صفحه به مشارکت در خیر عمومی توجه شده است. نتیجه گیری: به طور کلی با توجه به اینکه علاقه اجتماعی و شاخص های اصلی آن ارتقا پذیر و قابل افزایش است، با اعمال روش های مداخله ای و ترغیب بخش (توجه به مفاهیم علاقه اجتماعی در کتاب های درسی)، علاقه اجتماعی و متعاقباً سلامت روان و به تبع آن موفقیت در تحصیل و زندگی شخصی در دانش آموزان افزایش خواهد یافت.
کلیدواژه ها
کتب ابتدایی، علاقه اجتماعی، تحلیل محتوا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر