تاثیر درمان مراقبت خانواده-محور بر بهبود انگیزش تحصیلی و هوش هیجانی دانش آموزان دارای مشکلات عاطفی، رفتاری |
کد مقاله : 1170-6MEDUCT (R1) |
نویسندگان |
آیت اله کریمی باغملک * استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان ایران، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر درمان مراقبت خانواده-محور بر بهبود انگیزش تحصیلی و هوش هیجانی دانش آموزان دارای مشکلات عاطفی، رفتاری بود. این پژوهش به روش نیمهآزمایشی با گروه کنترل انجام گرفت و جامعهی آماری آن شامل کلیهی دانشآموزان دارای مشکلات عاطفی، رفتاری شهر اهواز بود که با روش نمونهگیری هدفمند، 30 نفر انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه مساوی درمان و کنترل تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمون انگیزهی پیشرفت هرمنز و مقیاس هوش هیجانی ونگ-لاو هستند. برای گروه آزمایش، 11 جلسهی 50 دقیقهای هفتگی برنامهی مداخلهی پیشگیری خانواده-محور مبتنی بر دلبستگی اجرا شد ولی گروه کنترل هیچ گونه مداخلهای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار استنباطی تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) و تک متغیری (ANCOVA) استفاده شد. تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزار آماری 25-SPSS انجام شد. نتایج MANCOVA و ANCOVA نشان داد که مداخلهی به کار رفته باعث افزایش انگیزهی پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی دانشآموزان دارای مشکلات عاطفی، رفتاری میشود. به طور کلی، میتوان گفت که مداخلهی پشگیری خانواده-محور مبتنی بر دلبستگی برای کمک به دانشآموزان دارای مشکلات عاطفی، رفتاری ، اثربخش است و توصیه میشود. |
کلیدواژه ها |
درمان مراقبت خانواده-محور، انگیزش تحصیلی، هوش هیجانی، مشکلات عاطفی، رفتاری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |