واکاوی برنامه درسی مغفول (پوچ) تربیت جنسی در برنامه درسی راهنمایی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1164-6MEDUCT
نویسندگان
علیه رضاداد *
استادیار گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف این مطالعه بررسی وضعیت تربیت جنسی در برنامه درسی رشته مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان و شناسایی خلأها و چالش‌های موجود در این حوزه بود. در این پژوهش با مرور ادبیات موجود و تحلیل اسناد مرتبط، به بررسی نیازهای تربیت جنسی در برنامه درسی رشته تحصیلی راهنمایی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان پرداخته شد و بسترها و برنامه‌های آموزشی مناسب شناسایی شد. نتایج بررسی نشان داد که تربیت جنسی به‌طور کافی در برنامه‌های درسی فعلی مورد توجه قرار نگرفته و رویکردهای پراکنده و عدم آگاهی بخشی کافی به دانشجومعلمان درباره مباحث تربیت جنسی مشاهده گردید. از این رو، می‌توان برنامه درسی تربیت جنسی در این رشته را، «مغفول» یا «پوچ» تلقی نمود. به نظر می‌رسد برنامه‌های آموزشی برای توانمندسازی دانشجومعلمان راهنمایی و مشاوره، با دو رویکرد پیشگیرانه و مداخله در بحران بر پایه آموزه‌های اسلامی و ارزش‌های دینی برنامه‌ریزی شوند تا مشاوران مدارس بتوانند در مواجهه با دانش آموزان تصمیمات بهتری اتخاذ نمایند. بازنگری در برنامه درسی و افزودن سرفصل‌های جامع تربیت جنسی می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش، ارتقای سلامت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان و ایجاد محیطی امن و سالم برای یادگیری منجر شود.
کلیدواژه ها
تربیت جنسی، مشاوره و راهنمایی، برنامه درسی پوچ، سلامت روانی، نظام آموزشی، آموزه‌های اسلامی، دانشجومعلمان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی