عنوان: اولویت‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان از دیدگاه دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم
کد مقاله : 1162-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
محسن مشکبید حقیقی *
استادیار. دکتری مشاوره
چکیده مقاله
با هدف تعیین اولویت‌های پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم استان گیلان، با استفاده از روش تحقیق کاربردی پیمایشی (زمینه‌یابی)، 488 دانش‌آموز در سال تحصیلی 1403-1402، با استفاده از ترکیب دو روش نمونه‌گیری نسبتی طبقه‌ای و خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌های محقق ساخته نگرش به آسیب‌های اجتماعی، پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش‌های آمار استنباطی t استیودنت مقایسه میانگین با عدد ثابت و فریدمن در نرم‌افزار SPSS23 استفاده شده است. یافته‌ها نشان داده که دانش‌آموزان دارای نگرشی مبتنی بر اجتناب از آسیب‌های اجتماعی بوده و از نظر آنان مهم‌‌ترین آسیب‌ از نظر شیوع، اعتیاد به فضای مجازی، اینترنت، بازی رایانه‌ای و از نظر ضرورت پیش‌گیری، سوءمصرف است. به‌زعم دانش‌آموزان آموزش مهارت‌های نه گفتن، مراقبت در برابر سوء‌استفاده جنسی، اجتناب از رفتار بزهکارانه، مراقبت در برابر کودک‌آزاری در خانواده، عزت‌نفس، کنترل تمایل به خودکشی، حل‌مساله و خیرشناسی و ارتباط موثر، دارای بالاترین اولویت‌های آموزشی برای آنان است. آنان همچنین خواستار دسترسی والدین به خط تلفن اضطراری تماس با روانشناس، آموزش والدین در ابعاد برقراری ارتباط با فرزندان، تربیت مناسب فرزندان و شناسایی انواع آسیب‌های روانی و اجتماعی در فرزندان، هستند و برای کاهش آسیب‌های اجتماعی خواستار دسترسی رایگان یا کم هزینه به روانشناس‌خارج از مدرسه، دسترسی به منابع روان‌شناختی (بروشور، کتاب، جزوه، فیلم و....) و دسترسی به ملاقات حضوری با مشاور مدرسه بودند.
کلیدواژه ها
پیشگیری، آسیب‌ اجتماعی، دانش‌آموزان، متوسطه دوم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی