نقش مشاوره تحصیلی در تحقق بخشی به اهداف پیشرفت تحصیلی دانشآموزان طرح پراکنده شاهد مبتنی بر مدل اقدام پژوهی |
کد مقاله : 1160-6MEDUCT (R1) |
نویسندگان |
محمد سلیمان نژاد * گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی نقش مشاوره تحصیلی در تحقق اهداف پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مشمول طرح پراکنده شاهد، مبتنی بر مدل اقدامپژوهی انجام شد. روش پژوهش بر مبنای رویکردی تعاملی و نظاممند طراحی گردید که مراحل آن شامل شناسایی مشکلات، تدوین مداخلات مشاورهای و آموزشی و ارزیابی نتایج بود. پس از شناسایی علل افت تحصیلی، ازجمله کمکاری دانشآموزان، ضعف پایه تحصیلی، مسائل خانوادگی و پایین بودن سطح تعامل اولیا با مدارس، با مشارکت مشاوران، مدیران، دبیران و اولیای دانشآموزان، طرحی جامع تدوین و اجرا گردید. مداخلات این طرح شامل ارائه جلسات مشاوره فردی و گروهی، برنامهریزی آموزشی، نظارت مستمر و تقویت تعامل خانوادهها با مدرسه بود. یافتهها نشان داد که این مداخلات موجب افزایش علاقه و انگیزه تحصیلی دانشآموزان، بهبود عملکرد درسی، ارتقای معدل و تقویت مهارتهای یادگیری آنان شد. نتایج پژوهش تأکید دارد که تلفیق مشاوره حرفهای با مداخلات آموزشی و مشارکت فعال ذینفعان میتواند نقش مهمی در بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ایفا کند. |
کلیدواژه ها |
مشاوره تحصیلی، اقدامپژوهی، پیشرفت تحصیلی، افت تحصیلی، طرح پراکنده شاهد. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |