نقش مشاوره تحصیلی در تحقق بخشی به اهداف پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان طرح پراکنده شاهد مبتنی بر مدل اقدام پژوهی
کد مقاله : 1160-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
محمد سلیمان نژاد *
گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی نقش مشاوره تحصیلی در تحقق اهداف پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مشمول طرح پراکنده شاهد، مبتنی بر مدل اقدام‌پژوهی انجام شد. روش پژوهش بر مبنای رویکردی تعاملی و نظام‌مند طراحی گردید که مراحل آن شامل شناسایی مشکلات، تدوین مداخلات مشاوره‌ای و آموزشی و ارزیابی نتایج بود. پس از شناسایی علل افت تحصیلی، ازجمله کم‌کاری دانش‌آموزان، ضعف پایه تحصیلی، مسائل خانوادگی و پایین بودن سطح تعامل اولیا با مدارس، با مشارکت مشاوران، مدیران، دبیران و اولیای دانش‌آموزان، طرحی جامع تدوین و اجرا گردید. مداخلات این طرح شامل ارائه جلسات مشاوره فردی و گروهی، برنامه‌ریزی آموزشی، نظارت مستمر و تقویت تعامل خانواده‌ها با مدرسه بود. یافته‌ها نشان داد که این مداخلات موجب افزایش علاقه و انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان، بهبود عملکرد درسی، ارتقای معدل و تقویت مهارت‌های یادگیری آنان شد. نتایج پژوهش تأکید دارد که تلفیق مشاوره حرفه‌ای با مداخلات آموزشی و مشارکت فعال ذینفعان می‌تواند نقش مهمی در بهبود پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ایفا کند.
کلیدواژه ها
مشاوره تحصیلی، اقدام‌پژوهی، پیشرفت تحصیلی، افت تحصیلی، طرح پراکنده شاهد.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر