پیش بینی مهارت حل مساله دانشجویان بر اساس باورهای هوشی |
کد مقاله : 1138-6MEDUCT (R1) |
نویسندگان |
سمیه حسن نیا *1، مانیا داستین2، پرستو نیکخواه2 1استادیار، گروه آموزشی روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
مهارت حل مساله یکی از کلیدیترین تواناییهایی است که هر دانشجو باید آن را در طول دوران تحصیلی خود پرورش دهد. این مهارت نه تنها در موفقیت تحصیلی بلکه در زندگی شخصی و حرفهای نیز بسیار موثر است. پژوهش حاضر با هدف تبیین ارتباط بین باورهای هوشی و مهارت حل مسئله دانشجویان پردیس کوثر دانشگاه فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که در سال 1403 بر روی 100 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری در دسترس صورت گرفت. اطلاعات از طریق پرسشنامه حل مسئله هپنر و پترسون (1982) و پرسشنامه باورهای هوشی بابایی (1377) جمع آوری گردید. برای تحلیل داده های پژوهش از نرم افزار SPSS 21 و آزمون رگرسیون چند متغیری همزمان یا استاندارد استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که باورهای هوشی ذاتی ارتباط معناداری با مهارت حل مساله نداشت و باورهای هوشی افزایشی به صورت مثبت و معنادار توانایی حل مساله دانشجویان را پیش بینی کرد. بنابراین، تاکید بر جنبه افزایشی بودن هوش می تواند منجر به ارتقای مهارت حل مساله دانشجویان گردد. |
کلیدواژه ها |
باورهای هوشی، باورهای هوشی ذاتی، باورهای هوشی افزایشی، مهارت حل مسئله، دانشجویان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |