بررسی نقش میانجی خردمندی در رابطه بین تاب آوری و عزت نفس با یادگیری مشارکتی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرزنجان
کد مقاله : 1135-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
زهرا بیات *1، محمد سعید احمدی2، حمیرا بیات3
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
2دانشگاه فرهنگیان - پردیس شهید بهشتی زنجان
3دانشگاه زنجان- دانشکده علوم انسانی
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خردمندی در رابطه بین تاب آوری و عزت نفس با یادگیری مشارکتی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر زنجان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر زنجان بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تاب آوری استگر و همکاران، پرسشنامه عزت نفس، پرسشنامه یادگیری مشارکتی گووسوجان و پرسشنامه خردمندی کواس بوده است.داده ها با استفاده از نرم افزارهایSPSS-26وAmos-24تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که رابطه مستقیم و معنادار بین تاب آوری با یادگیری مشارکتی (01/0p<)، بین عزت نفس با یادگیری مشارکتی (01/0p<)، بین خردمندی با یادگیری مشارکتی(01/0p<)، بین خردمندی با تاب آوری (01/0p<)و بین خردمندی با عزت نفس (01/0p<) وجود دارد. همچنین نقش میانجی خردمندی در رابطه بین تاب آوری با یادگیری مشارکتی (01/0p<) و نقش میانجی خردمندی در رابطه بین عزت نفس با یادگیری مشارکتی(01/0p<) تایید شد. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت تاب آوری و عزت نفس از طریقخردمندی بر یادگیری مشارکتی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر زنجان اثر گذار هستند.
کلیدواژه ها
تاب آوری، عزت نفس، یادگیری مشارکتی، خردمندی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر