مقایسه ابعاد تحمل پریشانی در دانشجویان دختر و پسر
کد مقاله : 1130-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
سمیه حسن نیا *1، دلارام سعیدی سوق2، محمد هاشمی3
1استادیار، گروه آموزشی روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
3دانشجوی کارشناسی امور تربیتی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
تحمل پریشانی توانایی فرد در تحمل احساسات ناخوشایند و ناراحت‌کننده بدون تلاش برای تغییر سریع یا اجتناب از آن‌هاست. این توانایی، نقشی اساسی در سلامت روان و بهزیستی افراد ایفا می‌کند. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ابعاد تحمل پریشانی دانشجویان دختر و سر بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد بود که تعداد 207 نفر از آنها (95 پسر 112 دختر) به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) استفاده شد. روش پژوهش توصیفی ازنوع هم بستگی بود. داده های پژوهش توسط نرم افزار SPSS24 و با استفاده از روش آماری آزمون T مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که فقط در دو بعد از ابعاد پریشانی یعنی جذب شدن بوسیله هیجان های منفی و تحمل پریشانی هیجانی، تفاوت معنادار بین دختر و پسر وجود داشت و در دو بعد دیگر یعنی ارزیابی ذهنی پریشانی و تنظیم تلاشها درراستای کاهش پریشانی تفاوت معناداری بین دختران و پسران نبود. پژوهش نشان داد پسران جذب شدن بوسیله هیجان های منفی و تحمل پریشانی هیجانی بالاتری نسبت به دختران دارند.
کلیدواژه ها
جنسیت، تحمل پریشانی، دانشجویان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر