مقایسه کارکردهای اجرایی با زیر مولفه های سرعت پردازش و حافظه فعال در کودکان با و بدون اختلال خاص یادگیری |
کد مقاله : 1126-6MEDUCT |
نویسندگان |
فاطمه پورآقا رودبرده *1، سید امید ستوده ناورودی2 1عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی راهبرد شمال 2آموزش و پرورش استان گیلان |
چکیده مقاله |
اختلالات یادگیری خاص به نقایصی اشاره دارد که در آن کودک مبتلا در زمینه کسب مهارتهای مورد انتظار خواندن، نوشتن، گفتار و یا ریاضیات نسبت به کودکان هم سن و دارای ظرفیت هوشی مناسب در سطحی پایینتر میباشد. هدف این پژوهش مقایسه کارکردهای اجرایی با زیر مؤلفههای سرعت پردازش و حافظه فعال درکودکان با و بدون اختلال یادگیری است. طرح این پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پایههای سوم تا ششم ابتدایی مدارس شهر رشت در سال تحصیلی 1402-1401 بود. نمونه پژوهش120 نفر(شامل60 دانشآموز با اختلال یادگیری و 60 دانشآموز بدون اختلال) بودند که به صورت نمونهگیری دردسترس انتخاب و با استفاده از مقیاس هوش ریون، آزمون آندره ری، خرده آزمون حافظه عددی و تشابهات هوش وکسلر کودکان و آزمون استروپ مورد بررسی قرار گرفتند. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تی مستقل تحلیل شد. نتایج نشان داد، دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص از نظر هوش غیرکلامی(ریون)، برنامه ریزی/سازماندهی(آندره ری)، استدلال و حافظه(خرده مقیاس های آزمون شباهت و فراخنای ارقام) نمرات کمتری نسبت به دانشآموزان بدون اختلال بدست آوردند(01/0 < P). با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص در کارکردهای اجرایی با زیرمولفه های سرعت پردازش، و حافظه فعال وضعیت ضعیفتری نسبت به دانش آموزان بدون اختلال یادگیری خاص دارند. بنابراین میتوان از طریق شناسایی زودهنگام، آگاهی والدین و معلمان مدارس و اجرای برنامههای غربالگری و توانبخشی ویژه این دسته از کودکان نسبت به رفع این مشکلات اقدام کرد. |
کلیدواژه ها |
کارکردهای اجرایی، سرعت پردازش، حافظه فعال، اختلال یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |