مقایسه تعامل والد- کودک و منبع کنترل در والدین دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص
کد مقاله : 1125-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
سید امید ستوده ناورودی *، مژگان ستوده ناورودی
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
در روند زندگی، اغلب خانواده‌ها با گستره‌ای از وقایع مثبت و در برخی موارد اتفاقات چالش‌انگیز مانند تولد کودک با نیازهای ویژه مواجه می‌شوند که این شرایط کارکرد خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هدف پژوهش حاضر مقایسه تعامل والد- کودک و منبع کنترل در والدین دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع علی‌مقایسه‌ای بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش اموزان پایه ابتدایی شهر تالش در سه ماهه اول سال 1403 بود. حجم نمونه این پژوهش 116نفر(56 والدین کودکان با اختلال یادگیری و60 والدین بدون اختلال یادگیری خاص) است که با توجه به شرایط ورود به پژوهش و به شیوه نمونه‌گیری در دسترس(والدین کودکان با اختلال یادگیری) و نمونه‌گیری هدفمند (والدین کودکان بدون اختلال یادگیری خاص) انتخاب و با استفاده از پرسشنامه‌های تعامل والد کودک پانتا (۱۹۹۴) و منبع کنترل لوینسون (1972) مورد بررسی قرار گرفتند. جهت تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چند متغیری و تی مستقل استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPPS-ver20 انجام شد. نتایج نشان داد که بین تعامل والد کودک و منبع کنترل در والدین با اختلال یادگیری خاص و عادی تفاوت معنی‌داری وجوددارد(05/0>P). از نتایج می‌توان نتیجه گرفت که والدین دارای فرزند با اختلال یادگیری، سطح تنیدگی و احساس عدم کنترل بیشتری را تجربه خواهند کرد که این مساله آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.
کلیدواژه ها
تعامل والد کودک ، منبع کنترل، والدین دارای اختلال یادگیری خاص
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی