نقش مشاور مدرسه در بهبود خودپنداره و انگیزش تحصیلی دانشآموزان |
کد مقاله : 1121-6MEDUCT (R2) |
نویسندگان |
محمد رحمتی *1، علی خرمی رفنی1، احمد ابوحمزه2 1آموزگار دبستان و مهارت آموز دانشگاه فرهنگیان 2استادیار گروه آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان https://orcid.org/0009-0004-2031-5234 |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی نقش مشاوران مدرسه در بهبود خودپنداره و افزایش انگیزش تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شده است. خودپنداره، بهعنوان بازتابی از تصویر ذهنی فرد از تواناییها و ارزشهای خود، و انگیزش تحصیلی، بهعنوان محرکی کلیدی برای پیشرفت آموزشی، از عوامل مهم موفقیت دانشآموزان در دوران تحصیل محسوب میشوند. این مطالعه تلاش دارد تا تأثیر مشاوران مدارس را در این دو حوزه بررسی کرده و راهکارهای عملی برای بهبود شرایط آموزشی و روانی دانشآموزان ارائه دهد. این پژوهش از نوع مروری است و دادههای آن با استفاده از بررسی منابع معتبر داخلی و خارجی، شامل مقالات علمی، کتابها، و پایاننامهها جمعآوری شده است. تحلیل دادهها بر اساس روش کیفی و تطبیقی انجام شده است. یافتهها نشان میدهند که مشاوران مدارس، با ارائه بازخوردهای مثبت، تقویت نقاط قوت، و ایجاد حس تعلق در دانشآموزان، میتوانند خودپنداره مثبت و انگیزش تحصیلی آنان را به شکل معناداری افزایش دهند. همچنین، استفاده از فناوریهای نوین و برنامههای مشاوره ساختاریافته به بهبود نتایج منجر شده است. پیشنهاد میشود مدارس با تقویت نقش مشاوران و طراحی برنامههای جامع مشاوره، به بهبود رشد روانی و تحصیلی دانشآموزان کمک کنند. این امر نهتنها موفقیت تحصیلی بلکه ارتقای بهزیستی روانی و اجتماعی دانشآموزان را نیز به همراه خواهد داشت. |
کلیدواژه ها |
مشاور مدرسه، نظریه های مشاوره، خودپنداره، انگیزش تحصیلی، دانشآموزان ابتدایی. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |