آسیبشناسی وضعیت برنامه درسی رشته راهنمایی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1120-6MEDUCT (R1) |
نویسندگان |
محمد حسین رجا بلگوری *1، سید رمضان عقیلی2، محمد محسن رجا بلگوری3، علی اردانی4، محمد رضا خادمیان5 1آموزش و پرورش منطقه 15شهر تهران 2هیئت علمی گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران 3اداره آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران. 4دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان 5منطقه ۱ آموزش و پروش استان تهران |
چکیده مقاله |
چکیده برنامه های درسی به عنوان نقشه راه یادگیری همواره نیازمند آسیب شناسی، اصلاح و به روزرسانی هستند. در غیر این صورت این برنامه های درسی در گذر زمان می توانند با خطر ضایع شدن و از رده خارج شدن روبرو شوند. برنامه درسی رشته مشاوره و راهنمایی تحصیلی نیز از این قائده کلی مستثنی نیست. بر این اساس این پژوهش تلاش کرده است که مهمترین چالش های برنامه درسی رشته مشاوره را شناسایی نماید. رویکرد این پژوهش کیفی و روش پژوهش میدانی بوده است و دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با اساتید و دانشجویان رشته مشاوره جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از روش تحلیل مضمون استفاده شده است نتایج نشان داده است که مهم ترین چالش های برنامه درسی رشته مشاوره عبارت اند از کاربردی نبودن سرفصل ها، ضعف در فرایند آموزش واحدهای تخصصی، کیفیت پایین دوره های کارورزی. به نظر می رسد بازنگری و اصلاح برنامه درسی مذکور می تواند تا حد زیادی این چالش ها را رفع سازد و خطر از رده خارج شدن برنامه درسی و بی خاصیت شدن آن را کاهش دهد. |
کلیدواژه ها |
کلیدواژه: آسیبشناسی، برنامه درسی، مشاوره و راهنمایی تحصیلی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |