واکاوی نقش مشاور مدرسه در بهزیستی عاطفی-اجتماعی دانش آموزان مدارس استعداد درخشان (سمپاد): یک مطالعه کیفی پدیدارشناسی |
کد مقاله : 1119-6MEDUCT (R1) |
نویسندگان |
علی فرهادیان، علی آقازیارتی * گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف : هدف این پژوهش واکاوی نقش مشاور مدرسه در بهزیستی عاطفی-اجتماعی دانش آموزان مدارس استعداد درخشان است. با شناخت چالشهای عاطفی-اجتماعی خاصی که این طیف از دانش آموزان در مدارس سمپاد با آن مواجه هستند، این پژوهش به دنبال شناسایی نقش مشاور مدرسه است که میتواند برای ایجاد یک محیط حمایتی و رفع نیازهای خاص آنها اجرا شود. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک طرح تحقیق کیفی، با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 12 مشاور مدرسه که تجربه زیادی در کار با دانش آموزان سمپاد دارند، استفاده شد. شرکت کنندگان به طور هدفمند از مشاورین مدارس استعداد درخشان شهر تهران در سال 1403 انتخاب شدند تا از دیدگاه های متنوع اطمینان حاصل شود. جمع آوری داده ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تجزیه و تحلیل موضوعی برای تجزیه و تحلیل داده های مصاحبه رونویسی شده، با نرم افزار NVivo در سازماندهی و کدگذاری مضامین و موضوعات فرعی استفاده شد. یافته ها: این تحلیل سه موضوع اصلی را در واکاوی مشاوران مدارس سمپاد برای حمایت از بهزیستی عاطفی-اجتماعی دانش آموزان نشان داد: ایجاد اعتماد، ارتقای مهارتهای تنظیم هیجان و عواطف و ارتقای ارتباطات اجتماعی و مضامین اصلی و مضامی فرعی شامل برقراری ارتباط ، حفظ رازداری، ارتباط مستمر، نشان دادن علاقه واقعی، آموزش راهبردهای مقابله، شناسایی احساسات،تکنیکهای مدیریت استرس، ابراز وجود، ایجاد تاب آوری، تسهیل تعامل با همسالان ، مشاوره گروهی، مشارکت دادن خانوادهها و آموزش مهارت های اجتماعی بود |
کلیدواژه ها |
مشاور مدرسه، بهزیستی عاطفی-اجتماعی ، دانش آموزان، مدارس استعداد درخشان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |