چگونگی حل اختلال خواب علی، دانشآموز کلاس هشتم دبیرستان دورهی اول امیرکبیر شهرستان بیرجند؛ یک اقدام پژوهی |
کد مقاله : 1116-6MEDUCT (R1) |
نویسندگان |
فاطمه حسن آبادی1، محمدمهدی دهقانیفیروزآبادی2، مینو میری3، سید مصطفی صفاری *4 1دانشجوی کارشناسی آموزش تاریخ، دانشگاه فرهنگیان پردیس امام سجاد (ع)، بیرجند، ایران. 2دانشجوی کارشناسی آموزش تاریخ، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر، بیرجند، ایران. 3استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 4دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند، بیرجند، ایران. |
چکیده مقاله |
این پژوهش به بررسی چگونگی حل اختلال خواب علی، دانشآموز کلاس هشتم دبیرستان امیرکبیر شهرستان بیرجند، پرداخته است. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی علل اختلال خواب علی و پیشنهاد راهکارهای عملی برای بهبود کیفیت خواب او بوده است. اختلالات خواب در سنین نوجوانی از مشکلات شایع بوده و تأثیر زیادی بر عملکرد تحصیلی، روانی و اجتماعی دانشآموزان دارد. روش تحقیق به صورت کیفی و از نوع اقدام پژوهی بوده که به صورت گام به گام مراحل حل مسئله و ارزیابی اثربخشی راهکارها صورت گرفت. این اقدام پژوهی، ابتدا از طریق مصاحبه و ارزیابی وضعیت خواب علی، علل محتمل اختلال خواب او شناسایی شد که شامل عوامل روانی، استرسهای تحصیلی و عدم رعایت برنامهی مناسب خواب بود. پس از تشخیص نوع اختلال خواب و بررسی علل مختلف آن، راهکارهایی نظیر تنظیم الگوی خواب، کاهش استرسهای روانی، اصلاح محیط خواب و مشاورههای روانی به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که با اعمال تغییرات در عادات خواب و ایجاد تغییرات محیطی، خواب علی بهبود یافته و عملکرد تحصیلی و روحی او نیز ارتقاء یافت. در نهایت، این پژوهش بر لزوم توجه بیشتر به اختلالات خواب در میان دانشآموزان تأکید میکند و نتایج آن میتواند برای دیگر معلمان و مشاوران آموزشی مفید واقع شود. |
کلیدواژه ها |
اختلال خواب، اقدامپژوهی، دانشآموز کلاس هشتم، راهکار. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |