چگونگی حل اختلال خواب علی، دانش‌آموز کلاس هشتم دبیرستان دوره‌ی اول امیرکبیر شهرستان بیرجند؛ یک اقدام پژوهی
کد مقاله : 1116-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
فاطمه حسن آبادی1، محمدمهدی دهقانی‌فیروزآبادی2، مینو میری3، سید مصطفی صفاری *4
1دانشجوی کارشناسی آموزش تاریخ، دانشگاه فرهنگیان پردیس امام سجاد (ع)، بیرجند، ایران.
2دانشجوی کارشناسی آموزش تاریخ، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر، بیرجند، ایران.
3استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
4دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی چگونگی حل اختلال خواب علی، دانش‌آموز کلاس هشتم دبیرستان امیرکبیر شهرستان بیرجند، پرداخته است. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی علل اختلال خواب علی و پیشنهاد راهکارهای عملی برای بهبود کیفیت خواب او بوده است. اختلالات خواب در سنین نوجوانی از مشکلات شایع بوده و تأثیر زیادی بر عملکرد تحصیلی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان دارد. روش تحقیق به صورت کیفی و از نوع اقدام پژوهی بوده که به صورت گام به گام مراحل حل مسئله و ارزیابی اثربخشی راهکارها صورت گرفت. این اقدام پژوهی، ابتدا از طریق مصاحبه و ارزیابی وضعیت خواب علی، علل محتمل اختلال خواب او شناسایی شد که شامل عوامل روانی، استرس‌های تحصیلی و عدم رعایت برنامه‌ی مناسب خواب بود. پس از تشخیص نوع اختلال خواب و بررسی علل مختلف آن، راهکارهایی نظیر تنظیم الگوی خواب، کاهش استرس‌های روانی، اصلاح محیط خواب و مشاوره‌های روانی به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که با اعمال تغییرات در عادات خواب و ایجاد تغییرات محیطی، خواب علی بهبود یافته و عملکرد تحصیلی و روحی او نیز ارتقاء یافت. در نهایت، این پژوهش بر لزوم توجه بیشتر به اختلالات خواب در میان دانش‌آموزان تأکید می‌کند و نتایج آن می‌تواند برای دیگر معلمان و مشاوران آموزشی مفید واقع شود.
کلیدواژه ها
اختلال خواب، اقدام‌پژوهی، دانش‌آموز کلاس هشتم، راهکار.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی