تحلیل ادراک کودکانِ پایه چهارم مقطع ابتدایی از فرآیند ذوبِ مواد به کمک نقاشی
کد مقاله : 1109-6MEDUCT
نویسندگان
الهه کشاورز *1، فاطمه مشک بید2
1گروه آموزشی شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
2کارشناس آموزش پیش‌دبستانی و دبستان، بندرکیاشهر، وزارت آموزش و پرورش، ایران
چکیده مقاله
اهداف: استفاده از هنر و ایجاد فرصت اندیشه و تامل بر دانسته‌های فراگیران در کلاس علوم تجربی، لازمه یادگیری پایدار است. معلمان می‌توانند با به‌کارگیری نقاشی به عنوان ابزاری جهت درک اندیشه‌های کودکان، نقش تسهیلگری خود را موثرتر به انجام رسانند. هدف مطالعه حاضر، بررسی نقاشی‌های کودکانِ پایه‌ چهارم ابتدایی جهت شناسایی ادراک آنان از فرآیند ذوبِ مواد است. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی است. در پژوهش کیفی حاضر، از تحلیل محتوای بصری با کمک جدول تحلیل محتوا استفاده شده است. بدین جهت با جستجو در کتاب‌های علوم تجربی ابتدایی، مولفه‌های مفهوم ذوب مواد شناسایی گردید. نمونه‌گیری از نوع در دسترس بوده و 31 نمونه از نقاشی‌های کودکان مقطع ابتدایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: بر اساس یافته‌ها، کودکان در نقاشی‌های خود، کمترین توجه را به دو حیطه «تفاوت در دمای مورد نیاز برای ذوب مواد مختلف» و «سرعت ذوب» داشته‌اند. نتایج: با توجه به اهمیت درک صحیح مفاهیم علمی و اینکه ادراک هر مفهوم به مثابه پایه یادگیری مفاهیم دیگر است؛ شایسته است که معلمان با غنی‌سازی سواد تربیتی خویش و به‌کارگیری راهبردهای هنری، موقعیت‌های یادگیری مناسبی را برای پرورش فرآیندهای ذهنی کودکان ایجاد نمایند.
کلیدواژه ها
آموزش علوم تجربی، نقاشی، راهبرد هنری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر