نقش شیوه های والدینی موثر و خودکارآمدی بر احساس سربار بودن در دانش آموزان با تجربه جدایی والدین |
کد مقاله : 1104-6MEDUCT (R1) |
نویسندگان |
شهریار درگاهی *1، مریم رضائی تقدم2 1گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان 2اردبیل فاز 3 کارشناسان. روبروی منظریه، پاسداران 5. |
چکیده مقاله |
چکیده هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین ادراک از شیوه های والدینی موثر و خودکارآمدی با احساس سربار بودن در دانش آموزان با تجربه جدایی والدین بود. روش تحقیق این پژوهش از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن، کلیه دانش آموزان با تجربه ترومای جدایی والدین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اردبیل که از میان آنها 120 نفر به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به مقیاس ادراک شیوه والدینی، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی، و مقیاس نیازهای بین فردی پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده به وسیله ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین ادراک از شیوه های والدینی موثر (گرمی والدین، درگیری والدین، حمایت والدین از خودمختاری فرزند) با احساس سرباری ارتباط منفی و معنادار وجود دارد. همچنین بین خودکارآمدی با احساس سرباری ارتباط منفی و معنادار بدست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری به روش گام به گام نشان داد که گرمی والدین و خودکارآمدی می توانند به طور معناداری 30 درصد از واریانس احساس سرباری را پیش بینی کنند. بنابراین نتایج تحقیق، اهمیت شیوه ی والدینی در سطح بین فردی و در سطح فردی در تبیین احساس سربار بودن در دانش آموزان با تجربه جدایی والدین را آشکار ساخت. |
کلیدواژه ها |
احساس سربار بودن، ادراک از شیوه والدینی، خودکارآمدی، دانش آموز، جدایی والدین |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |