مقایسه اثربخشی بازی درمانی و قصه درمانی بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان دارای ناتوانی عقلانی
کد مقاله : 1103-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
غزل سادات پورنسائی *1، معصومه ملکی پیربازاری1، میلاد سبزه آرای لنگرودی2
1موسسه آموزش عالی رحمان رامسر
2موسسه آموزش عالی رحمان
چکیده مقاله
مشکلات رفتاری یکی از مهمترین مسائلی است که دانش آموزان دارای ناتوانی عقلانی با آن دست و پنجه نرم می کنند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بازی درمانی و قصه درمانی بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان دارای ناتوانی عقلانی بود. روش پژوهش نیمه-آزمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزانی بود که در مدارس استثنایی شهرستان بندرانزلی مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری شامل 45 دانش آموز مقطع ابتدایی بود که به صورت نمونه-گیری هدفمند انتخاب شدند و پرسشنامه سیاهه رفتاری کودک آخنباخ (آخنباخ و رسکولار، 2007) توسط والدین آنها پاسخ داده شد و دانش‌آموزان به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. پس از اجرای پیش آزمون، مداخله آزمایشی و پس آزمون داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بن فرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد بازی درمانی و قصه درمانی بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان دارای ناتوانی عقلانی موثر است و تفاوتی بین اثربخشی بازی درمانی و قصه درمانی بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان دارای ناتوانی عقلانی وجود ندارد. بنابراین می‌توان از دو روش بازی درمانی و قصه درمانی جهت بهبود مشکلات رفتاری کودکان دارای ناتوانی عقلانی در مدارس استفاده کرد.
کلیدواژه ها
بازی درمانی، قصه درمانی، مشکلات رفتاری، ناتوانی عقلانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی