تجربه زیسته دانشجو معلمان رشته مشاوره از درس کارورزی(چالشها و فرصتها) |
کد مقاله : 1093-6MEDUCT (R1) |
نویسندگان |
ادیبه برشان * استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
این مطالعه با هدف فهم تجربه زیسته دانشجو معلمان رشته مشاوره از درس کارورزی به منظور بررسی چالشها و فرصتها، در چارچوب روش پژوهش کیفی و طرح پدیدارشناسی توصیفی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش کیفی شامل دانشجومعلمان رشته مشاوره ورودی 1400 دانشگاه فرهنگیان کرمان در نیمسال دوم سال تحصیلی1403- 1402 بود. 12 نفر از دانشجومعلمان از طریق نمونهگیری هدفمند جهت مصاحبه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه نیمهسازمان یافته استفاده شد و تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. تحلیل مصاحبهها با استفاده از الگوی کلایزی انجام شد. یافتههای این پژوهش به شکلگیری چهار مقوله (دو مقوله در بعد فرصتها و دو مقوله در بعد چالشها) و هفده کد منجر شد. این چهار مقوله عبارتند از: چالشهای مشاور(نداشتن تحصیلات مرتبط، نبود جلسات مشاوره فردی، عدم ارتباط صمیمی با دانشجومعلمان، ناآگاهی از تکنیکهای مشاوره و آزمونهای روانشناختی، خلاصه نمودن مشاوره در هدایت تحصیلی، بروز نبودن اطلاعات و عدم ارتباط موثر با استاد راهنما) و مدرسه (واگذاری کلاس درس به دانشجو معلمان، نبود برنامه مدون، عدم نظارت بر کارورزی مشاوران و نبود سیستم ارزیابی) و فرصت های مشاور (بهره گیری از ایدههای دانشجو معلمان و همیاری دانشجوم علم در جهت خدمات مشاوره) و دانشجو معلم(آشنایی با اصول مشاوره، رشد اعتماد به نفس، آگاهی از مشکلات دانش آموزان و فعالیت در محیط واقعی). براساس یافتههای این پژوهش، پیشنهاد میشود مسئولین و برنامهریزان، مشاوران مدارس را فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی و مشاوره قرار داده و نظارت کاملی بر دوره های کارورزی رشته مشاوره همراه با ارائه برنامه مدون داشته باشند. |
کلیدواژه ها |
کارورزی، دانشجومعلمان، مشاوره، فرصتها، چالشها |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |