تأثیر مشاوره شناختی-رفتاری(CBT ) دردوران امتحانات برکاهش استرس دانش‌آموزان
کد مقاله : 1092-6MEDUCT (R4)
نویسندگان
مهین یاری نژادیان *1، احمد ابوحمزه2
1آموزگار دبستان و مهارت آموز دانشگاه فرهنگیان
2استادیار گروه تاریخ دانشگاه فرهنگیان https://orcid.org/0009-0004-2031-5234
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مشاوره شناختی-رفتاری (CBT) بر کاهش استرس امتحانات در دانش‌آموزان انجام شد. استرس امتحان یکی از مشکلات رایج در میان دانش‌آموزان است که می‌تواند تأثیرات منفی بر عملکرد تحصیلی و سلامت روانی آن‌ها داشته باشد. روش پژوهش، مرور نظام‌مند مطالعات علمی موجود در این زمینه بود که با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر داخلی و بین‌المللی مقالات مرتبط گردآوری شد. در این بررسی، پژوهش‌هایی که به تأثیر CBT در کاهش استرس امتحانات پرداخته بودند، تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که CBT توانسته است با تغییر الگوهای فکری منفی و تقویت مهارت‌های مقابله‌ای دانش‌آموزان، به کاهش استرس امتحانات کمک کند. این روش درمانی نه تنها در بهبود وضعیت روانی دانش‌آموزان مؤثر بوده، بلکه تأثیرات فیزیولوژیکی استرس نظیر کاهش ضربان قلب، فشار خون و سطح هورمون‌های استرس نیز مشاهده شد. علاوه بر این، استفاده از CBT باعث افزایش خودکارآمدی تحصیلی و اعتماد به نفس در دانش‌آموزان گردید که به بهبود عملکرد تحصیلی آنان منجر شد. در نتیجه، این پژوهش تأثیر مثبت CBT را در کاهش استرس امتحانات و بهبود سلامت روانی و تحصیلی دانش‌آموزان تأیید می‌کند و پیشنهاد می‌کند که از این روش در برنامه‌های حمایتی مدارس استفاده شود.
کلیدواژه ها
مشاوره شناختی-رفتاری، استرس، امتحانات، سلامت روان، دانش‌آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر