الزامات حداقلی اخلاق حرفه‎ای معلمی در مشاوره دانش آموزان از منظر آموزه‎های اسلامی
کد مقاله : 1089-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
حسین جماعتی *
هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان گیلان پردیس امام علی علیه السلام
چکیده مقاله
آموزه‎های اسلامی به ابعاد اخلاقی مشاوره و به‎کارگیری اصول اخلاقی متناسب با آن، توجه دارند و از گام‎های مهم تصمیم‎گیری اخلاقی در مشاوره دانسته شده است. براساس این آموزه‎ها، مهم‎ترین هدف اخلاق حرفه‎ای در مشاوره، حصول اطمینان از حفظ حقوق مراجعه‎کننده و مشاور است. در همین راستا، پژوهش پیش‎رو، با هدف ترسیم اصول اخلاق حرفه‎ای معلّمی در مشاوره، مسئله اصلی آن، الزامات حداقلی اخلاق حرفه‎ای در مشاوره معلّم به دانش آموزان، از دیدگاه آموزه‎های اسلامی است که در جمع‎آوری اطلاعات به روش کتابخانه‎ای و پردازش داده‎ها به صورت توصیفی – تحلیلی انجام گرفت. و بدین نتیجه دست یافت که: هدف اصول و ضوابط اخلاقی در مشاوره معلّمان، اطمینان از این امر است که آنان توانایی‎ها، دانش و تخصّص خود را به‎طور صحیح به‎کار ببرند. پذیرفتن نقش مشاوری در معلمی، مسئولیت‎هایی را ایجاب می‎کند و ایفای این مسئولیت‎ها مستلزم رعایت اصول و وظایف اخلاق حرفه‎ای بسیاری است که مهم‎ترین آنها احترام به استقلال و آزادی فردی دانش آموز مراجعه کننده، رازداری طرفین، مسئولیت‎پذیری و خیرخواهی و سودمندی است. در واقع، مشاوره، فرآیند قانونمندى است که رسیدن به نتیجه و فرهنگ‏سازى آن براى دانش آموزان، مستلزم رعایت موازین و آداب ویژه‏اى است که بخشى از آن وظیفه مشاورین معلّم و برخى نیز مربوط به مراجعین است.
کلیدواژه ها
اخلاق حرفه‎ای، معلمی، مشاوره، اصل خودمختاری، مسئولیت‎پذیری. مقدمه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر