الزامات حداقلی اخلاق حرفهای معلمی در مشاوره دانش آموزان از منظر آموزههای اسلامی |
کد مقاله : 1089-6MEDUCT (R1) |
نویسندگان |
حسین جماعتی * هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان گیلان پردیس امام علی علیه السلام |
چکیده مقاله |
آموزههای اسلامی به ابعاد اخلاقی مشاوره و بهکارگیری اصول اخلاقی متناسب با آن، توجه دارند و از گامهای مهم تصمیمگیری اخلاقی در مشاوره دانسته شده است. براساس این آموزهها، مهمترین هدف اخلاق حرفهای در مشاوره، حصول اطمینان از حفظ حقوق مراجعهکننده و مشاور است. در همین راستا، پژوهش پیشرو، با هدف ترسیم اصول اخلاق حرفهای معلّمی در مشاوره، مسئله اصلی آن، الزامات حداقلی اخلاق حرفهای در مشاوره معلّم به دانش آموزان، از دیدگاه آموزههای اسلامی است که در جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و پردازش دادهها به صورت توصیفی – تحلیلی انجام گرفت. و بدین نتیجه دست یافت که: هدف اصول و ضوابط اخلاقی در مشاوره معلّمان، اطمینان از این امر است که آنان تواناییها، دانش و تخصّص خود را بهطور صحیح بهکار ببرند. پذیرفتن نقش مشاوری در معلمی، مسئولیتهایی را ایجاب میکند و ایفای این مسئولیتها مستلزم رعایت اصول و وظایف اخلاق حرفهای بسیاری است که مهمترین آنها احترام به استقلال و آزادی فردی دانش آموز مراجعه کننده، رازداری طرفین، مسئولیتپذیری و خیرخواهی و سودمندی است. در واقع، مشاوره، فرآیند قانونمندى است که رسیدن به نتیجه و فرهنگسازى آن براى دانش آموزان، مستلزم رعایت موازین و آداب ویژهاى است که بخشى از آن وظیفه مشاورین معلّم و برخى نیز مربوط به مراجعین است. |
کلیدواژه ها |
اخلاق حرفهای، معلمی، مشاوره، اصل خودمختاری، مسئولیتپذیری. مقدمه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |