تحلیل کیفی نقش هنرهای تجسمی در عکاسی و تأثیر آن بر تفکر انتقادی دانش‌آموزان متوسطه
کد مقاله : 1087-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
ام البنین احمدی حاجی *1، سیده طاهره هادی پور2، شیما اصغری3
1مأمور آموزشی دانشگاه فرهنگیان
2آموزش و پرورش
3هنرآموز-اداره آموزش و پرورش
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به تحلیل و بررسی نقش هنرهای تجسمی، در عرصه عکاسی ، در تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی دانش‌آموزان مقطع متوسطه می‌پردازد. هدف اصلی این پژوهش، تحلیل آثار عکاسی دانش‌آموزان به‌عنوان بازتاب‌دهنده فرآیندهای تفکر انتقادی و ارائه چارچوبی برای بهره‌گیری از این آثار در نظام آموزشی است. روش‌شناسی پژوهش مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی بوده و عناصر بصری مانند رنگ، نور، ترکیب‌بندی و زاویه دید در آثار هنری دانش‌آموزان تحلیل شده‌اند. یافته‌ها نشان داد که مضامینی مانند تضادهای ارزشی، آشفتگی محیطی، امید و مقاومت در برابر موانع، بیشترین تأثیر را در بازتاب تفکر انتقادی دارند. برای نمونه، تضاد میان رنگ‌های روشن و تیره در برخی آثار، تحلیل دانش‌آموزان از مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی را منعکس می‌کند. علاوه بر این، استفاده از چارچوب STEAM برای تلفیق هنر با علوم و فناوری، به توسعه مهارت‌های تحلیل و پرسش‌گری در دانش‌آموزان کمک کرده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که آثار هنری می‌توانند به ‌عنوان ابزاری آموزشی برای تقویت تفکر انتقادی و مهارت‌های تحلیلی به کار روند. این یافته‌ها بستر مناسبی برای طراحی فعالیت‌های آموزشی هدفمند و ارتقای کیفیت آموزش فراهم می‌آورد. از این ‌رو، پیشنهاد می‌شود فعالیت‌های تحلیلی برای بررسی آثار هنری طراحی شوند، چارچوب STEAM برای تقویت تفکر انتقادی به کار گرفته شود، بازخوردهای ساختاریافته به دانش‌آموزان ارائه گردد و نمایشگاه‌های تعاملی برای تبادل نظر و ارتقای تحلیل‌های انتقادی برگزار شود.
کلیدواژه ها
تحلیل کیفی، هنرهای تجسمی ، عکاسی، تفکر انتقادی دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی