نقش بازی درمانی بر کاهش مشکلات کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در مقطع دبستان با ارائه راهکارها |
کد مقاله : 1076-6MEDUCT (R1) |
نویسندگان |
سانیا پورقاسمی *1، محمد عظیمی2 1دانشجوی کارشناسی رشته مشاوره ، پردیس بنت الهدی صدر، دانشگاه فرهنگیان اردبیل ، ایران . (نویسنده مسئول) 2دانشیار گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران |
چکیده مقاله |
اهمیت کودکی به این جهت است که شخصیت کودک، شخصیت پویاست که دستخوش تغییر میشود و جنبه هایی از شخصیت، عقاید و جهان بینی او دگرگون می شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش بازی درمانی بر کاهش مشکلات کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در مقطع دبستان با ارائه راهکارها میباشد. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع سنتزپژوهی می باشد که در ٦ مرحله انجام گرفته است. جست وجوی سابقه پژوهشی از طریق پایگاه های داخلی و خارجی معتبر انجام شد و برای این منظور، اسناد علمی نگاشته شده از سال ١٣٨٥ به بعد برای بررسی مبانی نظری و عملی پژوهش حاضر، مورد استفاده قرار گرفت. در این راستا، مطالعات انجام شده در نقش بازی درمانی وکودکان مبتلا به بیش فعالی طی سال های ١٣٨٥ تا ١٤٠٢ در داخل کشور و سال های ١٩٩٧ تا ٢٠٢٠ در خارج از کشور به عنوان جامعه آماری از طریق پایگاه های داخلی و خارجی جست و جو شده و با بررسی های صورت گرفته و با توجه به معیار های ورودی تعیین شده تعداد ٧٨ مقاله استخراج شده و پس از انجام غربالگری سطح نخست از بین این تعداد، ٦٠ مورد مقاله داخلی و خارجی به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. در این راستا و بر اساس یافته های حاصل نتایج پژوهش نشان داد که اختلال بیش فعالی از عواملی از جمله عوامل ژنتیکی، محیطی، روانی، تغذیه ای و فرهنگی تاثیر می پذیرد و همچنین بازی درمانی و انواع آن نقش مهمی در کاهش مشکلات کودکان داشت. |
کلیدواژه ها |
بازی، بازی درمانی ، کودک، نقص توجه- بیش فعالی، مقطع دبستان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |