بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی مقیاس درگیری تحصیلی در دانشجو معلمان |
کد مقاله : 1064-6MEDUCT (R1) |
نویسندگان |
شهریار درگاهی *1، کامبیز کریمی2 1گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان 2دانشگاه بوعلی |
چکیده مقاله |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس درگیری تحصیلی ، شامل پایایی, روایی و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی ، به منظورآماده سازی آزمون برای پژوهش های تربیتی انجام شده است. روش: حجم نمونه این پژوهش 200 دانشجو معلم پسر بود که با روش دردسترس از بین دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی کرمانشاه انتخاب شدند و با مقیاس درگیری تحصیلی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مولفه های اصلی، علاوه بر عامل کلی مقیاس درگیری تحصیلی ، سه عامل(رفتاری، شناختی و هیجانی) را برای مقیاس درگیری تحصیلی تایید کرد. پایایی مقیاس بر حسب ضرایب آلفای ترتیبی در مورد گروه نمونه محاسبه و تایید شد. نتیجه گیری: یافته-های تحلیل عاملی، مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب روایی و پایایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود. با توجه به خصوصیات روانسنجی مطلوب، ابزار پژوهش حاضر می تواند در پژوهش های مربوط به درگیری تحصیلی به ویژه در بین دانشجو معلمان به کار رود. |
کلیدواژه ها |
درگیری تحصیلی، اعتباریابی، دانشجو معلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |