اثربخشی آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی - کلامی بر اضطراب و تاب‌آوری دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم در شهر کرمان
کد مقاله : 1062-6MEDUCT
نویسندگان
هادی انجم شعاع *
هیات علمی
چکیده مقاله
این تحقیق به‌منظور بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی _کلامی بر اضطراب و تاب‌آوری در بین دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر کرمان انجام شد. روش این پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر کرمان با تعداد 21500 نفر بود حجم نمونه برای غربالگری اولیه طبق جدول مورگان 384 نفر بود که از بین آنها 30 نفر که دارای بیشترین نمره در اضطراب و کمترین نمره در تاب آوری بودند و حاضر به همکاری با محقق بودند انتخاب شد. افراد نمونه به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (8 جلسه آموزش) و گروه گواه (بدون آموزش) قرار گرفتند. آزمودنی‌ها، قبل و بعد از جلسات به آزمون‌های پرسشنامه اضطرابDASS-21 و تاب‌آوری کونور و دیویدسون(2003) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش‌های آماری نظیر فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی - کلامی بر اضطراب و تاب‌آوری در سطح 01/0P< اثربخشی معنادار دارد.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: راهبردهای برنامه ریزی عصبی کلامی ، اضطراب، تاب‌آوری.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر