ارائه الگوی اخلاق حرفهای مشاوران مدرسه |
کد مقاله : 1060-6MEDUCT (R2) |
نویسندگان |
اشرف السادات پیرونذیری *، صوفیا حیدری استادیار دانشگاه فرهنگیان رشت، گیلان، ایران |
چکیده مقاله |
یکی از زمینههای پرکاربرد در مدارس برای سطوح تحصیلی و تربیتی دانشآموزان، مشاوره میباشد. مشاوران مدرسه مسئولیت رسیدگی به نیازهای رشد تحصیلی، فردی/اجتماعی و شغلی دانشآموزان از طریق طراحی، اجرا، ارزیابی و تقویت برنامه جامع مشاوره مدرسه را بر عهده دارند که نتیجه آن، بهبود و ارتقاء موفقیت دانشآموزان است. مشاوران مدارس باید با قوانین و مقررات و مسائل اخلاقی مطرح در مشاوره، آگاهی کافی داشته باشند و به طور خاص بتوانند استانداردهای اخلاقی مطرح در رشتهی مشاوره در حیطهی شغلی خود را به کار گیرند. زمانی که مشاوران در مدارس، نقش خود را به عنوان مشاور، به نحو احسن ایفا کنند و اصول اخلاقی مطرح در فنون مشاوره را رعایت نمایند، دانشآموزان در صورت مواجهه با مشکلات خانوادگی یا تحصیلی بیشتر ترغیب میشوند تا برای رفع مشکل خود به مشاور مراجعه کنند. با ذکر این مقدمه، مقاله حاضر با هدف ارائه الگوی اخلاق حرفهای مشاوران مدرسه انجام پذیرفت. روش تحقیق کیفی بود و جمع آوری اطلاعات به صورت اسنادی انجام شد. پس از مطالعه نظریهها و نتایج تحقیقات پیشین و تحلیل یافتههای حاصل از آن با روش تحلیل مضمون؛ 35 ویژگی در قالب پنج عامل: 1- فردی 2-رفتاری 3- ارتباطی 4- قانونی 5- تخصصی به عنوان عمده ترین ویژگیهای اخلاق حرفهای در مشاوره و راهنمایی در مدارس شناسایی و الگوی آن طراحی شد. در نتیجه مشاوران به عنوان اصلیترین نیروی راهنما در مشاوره دادن به دانش-آموزان با رعایت اخلاق حرفهای میتوانند اعتماد آنها را جلب کرده و به راهنمایی و کمک آنها در مسائل و مشکلات پیش آمده، بپردازند. |
کلیدواژه ها |
اخلاق حرفهای، مشاور، مدرسه، دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |