بررسی نقش کارورزی و کارآموزی در توسعه ی دانش آموزش محتوا(PCK) دانشجو معلمان برای آموزش راهنمایی و مشاوره، از دیدگاه اساتید و دانشجو معلّمان دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه ی شهرستان پیشوا در سال تحصیلی 1404-1403
کد مقاله : 1059-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
عبدالرضا شیرکوند *1، پرند شیرکوند2، ملیحه شه دوست3، ناصر شیرکوند4
1دکتری برنامه ریزی درسی، مربی ، علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه ، پیشوا ، ایران .
2کارخانه قند-روغنکشی - شهرک هوانیروز- کوچه هوانیروز2 - کوچه فرهنگ پلاک 5 . منزل شیرکوند
3لیسانس آموزش حرفه وفن ، دبیر دبیرستان های آموزش و پرورش شهر قرچک ، ایران.
4دکتری برنامه ریزی درسی، مربی و عضوهیئت علمی ، علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه ، پیشوا ، ایران .
چکیده مقاله
کارورزی وکارآموزی برنامه ی پیشرفت فردی و حرفه ای دانشجو معلمان است که بر پایه ی نظریه ی یادگیری تجربی استوار بوده و ابزاری کارا برای تربیت معلم به حساب می آید. این پژوهش کاربردی با هدف بررسی نقش کارورزی و کارآموزی در توسعه دانش آموزش محتوا(PCK) نومعلمان برای آموزش راهنمایی و مشاوره، از دیدگاه اساتید و دانشجو معلّمان دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه ی شهرستان پیشوا انجام شده است.جامعه ی آماری 2099 نفر بوده و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 325 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.ابزار پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته با 40 سوال بوده که روایی ظاهری و محتوایی آن با پانل متخصصین وکارشناسان تایید و پایایی با آلفای کرونباخ91/0 به دست آمد. یافته ها نشان داد انجام اقدام پژوهی، درس پژوهی و روایت پژوهی دانشجو معلمان در دوره کارورزی با رتبه ی 43/13 بیشترین و دست یاری و معلم یاری دانشجو معلمان با رتبه ی 21/6 کمترین تاثیر را بر توسعه دانش آموزش محتوا(PCK) در آموزش راهنمایی و مشاوره دارد.
کلیدواژه ها
کارورزی، کارآموزی، PCK،راهنمایی، مشاوره.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی