نقش روایت در کاهش مشکلات (اجتماعی، روانی، عاطفی و شناختی) دانش‌آموزان
کد مقاله : 1056-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
ناصر پورحبیبی زرندی *
گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
مسائل و مشکلات دانش‌آموزان در مدارس در حوزه‌های مختلفی مانند تحصیلی، اجتماعی، روانی، عاطفی و ... تعریف می‌شود. هرساله بودجه‌های کلانی برای کاهش این مشکلات در درون و بیرون مدرسه هزینه می‌شود و سازمانی به‌عنوان مشاوره و راهنمایی درون مدارس برای این منظور تعبیه شده است. با ظهور دنیای دیجیتال و ورود هوش مصنوعی به زندگی دانش‌آموزان، نوع و گستره این مسائل نیز متفاوت شده است. پژوهش حاضر به‌صورت مروری با بهره‌گیری از منابع و اطلاعات موجود بر اساس تجربیات زیسته پژوهشگر انجام گرفته است تا مشخص شود که روایت‌ها در قالب درمان یا آموزش چه تأثیراتی بر کاهش مسائل دانش‌آموزان و حتی پیشگیری از آن دارد. قاعدتاً پیوند بین علوم، مطلبی است که در پژوهش‌های مختلف توسط اندیشمندان مطرح شده است. پیوند بین ادبیات فارسی و روانشناسی در قالب روایت‌گویی، روایت‌درمانی و روایت‌آموزشی از جمله رویکردهای مهم و اثرگذار است که اثربخشی آن در برخی نظام‌های آموزشی تأکید شده است. این پژوهش با هدف تحلیل نقش روایت در کاهش مشکلات اجتماعی، روانی، عاطفی و شناختی دانش‌آموزان انجام شد و نتایج آن کاربرد زیادی برای تمامی معلمان، به‌ویژه مربیان پرورشی و مشاوران دارد.
کلیدواژه ها
مطالعات بینارشته‌ای، روایت، روایت‌گویی، روایت درمانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی