بررسی دانش، نگرش و عملکرد دانشجو معلمان رشته مشاوره در کاربردهای هوش مصنوعی برای سلامت روان
کد مقاله : 1052-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
محمد باردل *1، قهرمان مددلو2
1استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی سطح دانش، نگرش و عملکرد دانشجو معلمان رشته مشاوره نسبت به کاربردهای هوش مصنوعی در ارتقاء سلامت روان است. این مطالعه به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجو معلمان رشته مشاوره از سال‌های دوم تا چهارم در سال تحصیلی 1403-1404 بود. در این راستا، 200 دانشجو با روش نمونه‌گیری در دسترس و با اخذ رضایت آگاهانه، پرسشنامه محقق‌ساخته‌ای که به بررسی دانش، نگرش و عملکرد در حوزه هوش مصنوعی پرداخته بود، را تکمیل کردند. روایی و پایایی این پرسشنامه پیش‌تر تأیید شده بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از تحلیل‌های آماری توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و به‌کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 27 تحلیل گردید. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین دانش (44/0=r) و نگرش (39/0=r) با سلامت روان در سطح 05/0≥ P رابطه ی معنی داری وجود دارد اما بین عملکرد در استفاده از هوش مصنوعی با سلامت روان رابطه ی معنی داری وجود ندارد. در نهایت، اگرچه تعداد زیادی از دانشجویان در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در خدمات سلامت روان عملکرد کافی ندارند، اما از نظر دانش و نگرش، دیدگاه‌های مثبتی نسبت به این فناوری دارند. بر این اساس، پیشنهاد می‌شود که وزارت بهداشت و سازمان‌های بین‌المللی از کاربرد هوش مصنوعی در خدمات سلامت روان حمایت کنند و آن را ترویج دهند.
کلیدواژه ها
دانش، نگرش، عملکرد، دانشجو معلمان، هوش مصنوعی، سلامت روان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر