نقش هوش مصنوعی در هدایت شغلی دانشجو معلمان
کد مقاله : 1046-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
محمود درستی *1، نسترن قلی‌زاده2، گلنسا عاشوری2
1دانشگاه فرهنگیان. پردیس علامه طباطبایی ارومیه مرکز شهید مطهری خوی
2دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی ارومیه، مرکز شهید مطهری خوی
چکیده مقاله
تحول آموزش و پرورش در عصر هوش مصنوعی، بر تصمیم‌گیری‌های حرفه‌ای دانشجو معلمان تأثیر گذاشته است. مطالعه حاضر با هدف درک عمیق‌تر انگیزه‌های افراد برای انتخاب حرفه ی معلمی، به ویژه با توجه به ظهور هوش مصنوعی در آموزش، با روش تحقیق توصیفی و کتابخانه ای انجام یافته است.یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که اگرچه هوش مصنوعی به عنوان یک عامل جذاب برای برخی از دانشجو معلمان مطرح است، اما دلایل سنتی همچون علاقه به تدریس و تعامل با دانش‌آموزان، همچنان به عنوان مهم‌ترین انگیزه انتخاب حرفه ی معلمی شناخته می‌شود. همچنین، مطالعات نشان می دهد که بسیاری از دانشجو معلمان، علی‌رغم علاقه به فناوری‌های نوین، درک کاملی از تأثیرات بلندمدت هوش مصنوعی بر آموزش و پرورش ندارند. لذا در این عصر که فناوری‌های دیجیتال به سرعت در حال تحول هستند، ضروری است که برنامه‌های تربیت معلم نه تنها براساس نیازهای فعلی، بلکه براساس پیش‌بینی نیازهای آینده طراحی شده و شامل فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی شوند.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی- دانشجو معلمان- آموزش و پرورش - تدریس- دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر