تحلیل روان‌سنجی مقیاس امید به تحصیل و ارتباط آن با بهزیستی روان‌شناختی در دانش‌آموزان
کد مقاله : 1040-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
سید رضا پورسید1، سید مهدی پورسید *2
1گروه روان‌شناسی، مرکز آموزش عالی اقلید، اقلید، ایران
2گروه آموزش روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تحلیل روان‌سنجی مقیاس امید به تحصیل و ارتباط آن با بهزیستی روان‌شناختی در دانش‌آموزان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر روش همبستگی بود. جامعه آماری مورد مطالعه، دانش‌آموزان متوسطه‌ دوم شهر ابرکوه در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. نمونه آماری 300 دانش‌آموز (180 دختر و 120 پسر) بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مقیاس‌ امید به تحصیل و مقیاس بهزیستی روان‌شناختی پاسخ جمع‌آوری شد. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل عاملی تأییدی، آزمون آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون در نرم‌افزار SPSS نسخه 26 و AMOS نسخه 24 انجام گرفت. شاخص‌های نیکویی برازش مدل چهار عاملی این مقیاس را تأیید کردند. شاخص‌های آلفای کرونباخ کل مقیاس (85/0) و مؤلفه‌های امید به کسب فرصت‌ها (80/0)، امید به کسب مهارت‌های زندگی (85/0)، امید به سودمندی مدرسه (86/0) و امید به کسب شایستگی (84/0) نیز مطلوب محاسبه گردید. همچنین یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد امید به تحصیل پیش‌بینی کننده مثبت و معنی‌دار بهزیستی روان‌شناختی است. بر اساس نتایج پژوهش حاضر می‌توان گفت مقیاس امید به تحصیل ابزار مناسبی جهت بررسی امید به تحصیل در دانش‌آموزان است و می‌تواند در پژوهش‌های مرتبط با امید به تحصیل مورد استفاده قرار گیرد. همچنین توجه به امید به تحصیل و نقش آن در بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان اهمیت ویژه‌ای دارد.
کلیدواژه ها
تحلیل روان‌سنجی، امید به تحصیل، بهزیستی روان‌شناختی، دانش‌آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر