تاثیر شناخت مفهوم تربیت در آموزه‌های دین اسلام بر عملکرد حرفه‌ای مشاوران
کد مقاله : 1039-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
سیده فاطمه موسوی *1، علی اکبر دولتی2
1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس الزهرا (س) سمنان.
2عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس الزهرا (س) سمنان
چکیده مقاله
مشاور مدرسه از ارکان اصلی مدرسه به شمار می‌رود و وظایف متعددی از جمله هدایت تحصیلی دانش آموزان، شناخت استعدادهای آنان، مشاوره‌های روانشناختی به آنان و پیگیری مستمر وضعیت روحی، روانی و تحصیلی آن‌ها و تبادل این اطلاعات با والدین را بر عهده دارد و نقش انکار ناپذیری در آینده شغلی، تحصیلی، روانی و اجتماعی دانش آموزان ایفا می‌کند و نقش تربیتی وی در مدرسه قابل لمس است. از طرفی ضرورت وجود تربیت اسلامی در مدارس برای هدایت دانش آموزان به سمت تکامل مادی و معنوی بر اساس استعدادهایشان و هدف آفرینش آن‌ها، در آیات، روایات و منابع اسلامی مورد تأکید فروان است. لذا بررسی آثار شناخت مفهوم تربیت اسلامی بر عملکرد حرفه‌ای مشاوران مدارس، پژوهشی کاربردی و ضروری به نظر می‌رسد. به همین جهت، در مقاله حاضر با بهره گیری از روش توصیفی – تحلیلی و استفاده از منابع و اسناد کتابخانه‌ای به تحقیق در این خصوص پرداخته شد. در ابتدا به مفهوم شناسی اسلامی تربیت پرداخته شد و سپس حرفه مشاوران مدارس بیان گردید. در نهایت، از تحلیل یافته‌های پژوهش نتیجه گرفته شد که هرچقدر مشاوران مدارس به محتواهای اسلامی به ویژه مفهوم تربیت اسلامی تسلط بیشتری داشته باشند، عملکرد بهتری در ایفای وظایف خود و به تبع آن، رشد فردی و اجتماعی دانش آموزان خواهند داشت. در پایان، پیشنهادات مناسبی با قابلیت اجرایی، جهت بهبود وضع موجود ارائه گردید.
کلیدواژه ها
آموزش و پرورش، تربیت، تربیت اسلامی، مشاور مدرسه، مشاوره
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی