زمینه‌های مرتبط با فرزندپروری و مشاوره در مدرسه
کد مقاله : 1034-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
مجتبی محمدی جلالی فراهانی *1، احمد عباسی دره بیدی2
1استادیار گروه روان شناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان ،تهران ، ایران
2دبیر و دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره شهر نجف آباد
چکیده مقاله
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل زمینه‌های مرتبط با فرزندپروری و مشاوره در مدرسه با روش کیفی و از نگاه مشاوران مدارس است. مشارکت کنندگان پژوهش 10 نفر از مشاوران مدارس نجف آباد اصفهان و اراک هستند که با شیوه هدفمند انتخاب شدند. جمع آوری داده‌ها با مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته و عمیق انجام شده است و در نهایت تحلیل داده‌ها با روش براون و کلارک (2006) صورت گرفت و زمینه‌های مرتبط با فرزندپروری و مشاوره در مدرسه در قالب 3 مضمون اصلی ( سبک‌های فرزندپروری، پایگاه اقتصادی و اجتماعی و تعداد فرزندان) و 15 مضمون فرعی (سبک فرزندپروری مقتدرانه، سهل گیرانه، سخت گیرانه، متعادل، مسئولانه، غیرمسئولانه، میزان درآمد، رفاه اقتصادی و مالی، منزلت و پرستیژ اجتماعی، تحصیلات، شغل، تک فرزند، دو فرزند، چند فرزند، جنسیت فرزند) دسته بندی گردید. نتایج نشان داد که مشاوران مدارس در کنار موقعیت شغلی و دانش حرفه‌ای خود، همزمان با تغییرات فرزندپروری معاصر با تلاش و ارتباط با خانواده‌ها و آگاهی بخشی به آنان از شیوه‌های فرزندپروری موفق می‌توانند به داشتن مدرسه سالم و به دنبال آن خانواده سالم و جامعه موفق یاری رسانند.
کلیدواژه ها
فرزندپروری، خانواده، مشاوران مدرسه، اجتماعی شدن
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر