بازی درمانی در مدرسه |
کد مقاله : 1033-6MEDUCT (R1) |
نویسندگان |
فرشید اشرفی *1، زین العابدین درویشی2 1مربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه 2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه |
چکیده مقاله |
هدف:کودکان و نوجوانان از طریق زبان طبیعی بازی، احساسات، افکار و تجربیات خود را با هم در میان می گذارند. بازی درمانی رویکردی پویا و قدرتمند است که به شیوه های منحصر به فرد ابراز وجود کودکان احترام می گذارد و فضایی امن و بدون قضاوت را برای کاوش عاطفی فراهم کرده و بهبود، تغییر و توسعه را تسهیل می کند. بر این اساس هدف پژوهش بررسی نقش بازی درمانی در مدرسه و در بین کودکان می باشد. روش:روش پژوهش حاضر به صورت توصیفی- تحلیلی بوده و جامعه آماری شامل کلیه مقالات مرتبط نمایه شده در پایگاه های اطلاعاتی ساینس دایرکت، گول گل اسکولار و ریسیرچ گیت در بازه زمانی 2013 تا 2024 در خصوص تاریخچه بازی درمانی، تکنیک های بازی درمانی (بازی درمانی روان پویایی، بازی درمانی گشتالت، بازی درمانی مبتنی بر مشتری/کودک، بازی درمانی ساختاریافته، بازی درمانی خانواده/فرزندی، بازی درمانی شناختی رفتاری ، سینی ماسه درمانی) و مزایای بازی درمانی می باشد.یافته ها: یافته ها نشان داد که کودکان از طریق اشکال مختلف بازی، مسیرهای منحصر به فرد خود را برای بیان عاطفی و حل تعارضات کشف می کنند و بازی درمانی از تنوع تجربیات دوران کودکی استفاده می کند تا آنها را با مهارت های اساسی زندگی توانمند کند.نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که به دلیل اهمیت مشاوران در محیط مدرسه برای ارتقای تحصیلی و همچنین حمایت عاطفی از دانشآموزان، استفاده از بازی درمانی در سیستم مدرسه باید پشتیبانی گردد و بهترین روش ها در این زمینه برای مشاوران در مدارس ارائه شود. |
کلیدواژه ها |
بازی درمانی، مدرسه، کودکان |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |