پدیدارشناسی تجربهزیسته دانشجومعلمان دختر رشته مشاوره درباره واحد کارورزی |
کد مقاله : 1030-6MEDUCT (R1) |
نویسندگان |
زهرا محبی * دانشگاه فرهنگیان گیلان |
چکیده مقاله |
در دوران تربیت حرفهای در دانشگاه فرهنگیان، فرایند آمادهسازی مشتمل بر گذراندن واحدهای درسی و غیردرسی رخ میدهد، که در بین این فرایندها، کارورزی نقطه عطف به شمار میرود. کارروزی مهمترین بخش برنامهدرسی تربیتمعلم است که در آن شایستگیهای دانشجومعلمان بروز پیدا میکند و در مسیر اجرای درس کارورزی مسایلی به وجود میآید که هدف پژوهش حاضر مطالعه تجارب زیسته دانشجومعلمان دختر رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان گیلان در مورد درس کارورزی بود. پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. شرکتکنندگان در پژوهش 14 دانشجومعلم دختر رشته مشاوره بودند که به روش نمونهگیری هدفمند از بین دانشجومعلمان سال چهارم رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان گیلان انتخاب شدند. سپس با همه آنها مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. روش تحلیل هفت مرحلهای کلایزی برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها دو مضمون اصلی فرصتها و چالشها را نشان داد که مضمون اصلی فرصتها شامل سه طبقه اولیه ارتباطی، رشدی؛ و تجربی و مضمون اصلی چالشها شامل چهار طبقه اولیه عوامل مدرسه، عدم هماهنگی، امکانات اجرایی؛ و آموزشی بود. جهت شناخت بیشتر مسایل درس کارورزی لازم است تا با نظر دانشجومعلمان آشنا شویم. از دید شرکتکنندگان در پژوهش، درس کارورزی رشته مشاوره دارای فرصتها و چالشهایی برای آنها بود و حساسیتهای خاص خود را به دلیل ماهیت و وظایف خاص رشته مشاوره دارا بود. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: کارورزی، پدیدارشناسی، دانشجومعلم، فرصتها، چالشها |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |