هوش مصنوعی و رویکردهای نوآورانه درراهنمایی و مشاوره: فرصت یا چالش
کد مقاله : 1029-6MEDUCT (R2)
نویسندگان
دل ارا جعفری *1، مینا شاه محمدی2
1مربی، گروه آموزشی فناوری اطلاعات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ا
2استادیار،گروه آموزشی روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
فناوری های نوآورانه در زمینه راهنمایی و مشاوره اهمیت فزاینده ای پیدا کرده اند. آنها شیوه های جدیدی را برای ارائه خدمات، افزایش تجارب یادگیری و بهبود اثربخشی برنامه های مشاوره و راهنمایی ارائه می دهند. هوش مصنوعی یکی از این فناوری‌ها است که در آموزش مشاوره و راهنمایی ادغام شده است. به عنوان مثال، چت جی‌پی‌تی ، یک چت ربات مبتنی بر هوش مصنوعی، در راهنمایی، مشاوره و آموزش سلامت روان استفاده شده است. همانطور که فناوری در حال تکامل است، هوش مصنوعی در برنامه های کاربردی به طور فزاینده‌ای در ابزارهای مختلف گنجانده می شود. استفاده از هوش مصنوعی در آموزش، مزایایی از قبیل یادگیری انفرادی، افزایش سرعت تدریس، ارائه بازخورد، کاهش هزینه‌های آموزشی را به همراه دارد. همچنین، هوش مصنوعی می‌تواند در تحلیل داده‌های آموزشی و پیش‌بینی عملکرد دانش‌آموزان مؤثر باشد. علیرغم مزایای زیادی که هوش مصنوعی دارد، خطرات و چالش‌های متعدد و اجتناب ناپذیری را به همراه دارد که می تواند از سیاست‌های آموزشی پیشی بگیرد. همکاری و هماهنگی میان مشاوران، مدیران، معلمان، توسعه‌دهندگان و سیاست‌گذاران برای بهره‌گیری کامل از مزایای این فناوری‌ها و بهینه‌سازی فرآیندهای منابع انسانی، ضروری است. در نهایت منجر به موفقیت بیشتر سازمانی در عصر تحول دیجیتال می‌شود.در عصر تحول دیجیتال می‌شود.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، فناوریهای نو، راهنمایی و مشاوره، چت جی پی تی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی