خدمات مشورتی و راهنمایی تحصیلی: ضرورتها و پیامدها |
کد مقاله : 1026-6MEDUCT (R2) |
نویسندگان |
زهره جوادی سیاهکلرودی * کارشناس مسئول منابع انسانی و امور عمومی، دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
محیط مدرسهای متشکل از دانشآموزانی است که هریک در یک خانواده بهخصوص و شرایط وراثتی خاص و در زمینهای متفاوت به آن راه پیدا کردهاند. زندگی در قرن بیستویکم با ظهور دنیای مجازی از یکسو، و مشغلههای خانواده از سوی دیگر، منجر به بروز مشکلاتی در دانشآموزان شده که مهمترین آن مسائل رفتاری روانی و بهزیستی است؛ از اینرو، وجود خدمات مشورتی توسط یک فرد متخصص و آشنا به نام مشاور در مدرسه باید انجام شود. این مقاله بهصورت طرح دغدغهمندی در خصوص خدمات مشورتی و راهنمایی تحصیلی در مدرسه و بیان ضرورتها و پیامدهای آن انجام شده است. مطالعه حاضر بهصورت مروری با بهرهگیری از منابع و اطلاعات موجود بر اساس دغدغههای پژوهشگر صورت پذیرفته است تا به این سوال پاسخ دهد که مشاور مدرسه در کنار نقش مشاورهای خود چگونه میتواند بهعنوان یک مشورتگر به پیشگیری، کاهش خطرات و مداخله بههنگام و حمایت و حل مشکلات دانشآموزان بپردازد و باعث ارتقاء سلامت روان دانشآموزان شود. این امر باعث بهبود روابط والدین با مدرسه شده و در رشد همهجانبه دانشآموز موثر خواهد بود؛ چیزی که در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش تحت عنوان «تربیت تمامساحتی» از آن یاد شده است. |
کلیدواژه ها |
خدمات مشورتی، راهنمایی تحصیلی، دانشآموزش محتوا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |