طراحی و اعتباریابی پرسشنامه موانع مشارکت اولیاء دانش‌آموزان در دوره‌های آموزش خانواده
کد مقاله : 1025-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
مینا محبی *
استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
چکیده مقاله
مدرسه یکی از نهادهای تربیتی و آموزشی بسیار مهم است که نیازمند مشارکت و تعامل اولیاء دانش‌آموزان با امور مدارس می‌باشد. با این حال عده‌ای از اولیاء از درگیر شدن با فعالیت‌های آموزش و پرورش به خصوص در زمینه شرکت در دوره‌های آموزش خانواده سرباز می‌زنند که نیازمند مطالعه می‌باشد. هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی پرسشنامه موانع مشارکت اولیاء دانش‌آموزان در دوره‌های آموزش خانواده بود. پژوهش حاضر یک بررسی توصیفی-پیمایشی از نوع اعتباریابی ابزار بود. جامعۀ آماری مطالعه شامل همۀ اولیاء دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1400-1399 استان زنجان، و نمونه پژوهش شامل 2217 نفر از این جامعه بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. نتایج اعتباریابی پرسشنامه در زمینه روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به صورت کیفی و کمّی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، با انجام تحلیل عامل اکتشافی به روش مؤلفه‌های اصلی روی ماده‌های این پرسشنامه، چهار عامل با نام‌های «موانع شخصی و خانوادگی»، «موانع مربوط به مدرس و محتوای دوره‌ها»، «موانع مربوط به مدرسه» و در نهایت «مشغله کاری والدین» استخراج و نامگذاری شدند. علاوه بر این، یافته‌های پژوهش نشان داد پرسشنامه موانع مشارکت والدین در دوره‌های آموزش خانواده دارای همسانی درونی مطلوبی است. می‌توان گفت پرسشنامه پژوهش در زمینه اندازه‌گیری و مطالعه بازدارنده‌های مشارکت والدین برای شرکت در دوره‌های آموزش خانوادۀ مدارس به عنوان ابزاری معتبر و پایا می‌تواند مورد استفاده پژوهشگران حوزه خانواده و تعلیم و تربیت قرار گیرد.
کلیدواژه ها
اعتبار و روایی، دوره‌های آموزش خانواده، موانع مشارکت والدین
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی